Varumärkesexperten: ”Kändisarna förväntas leva extravaganta liv”

Uppdaterad
Publicerad

Amerikanska kändisar har under den senaste veckan fått stå till svars för sina flygvanor, efter en granskning av kändisarnas privtjet-flygande. Varumärkesexperten Niklas Turner Olovzon menar att det finns en dubbelmoral kring klimatskammen.  

Twitterkontot Celebrity Jets och amerikanska hållbarhetsbyrån Yard har publicerat en granskning av kändisarnas flygvanor, där de sammanställt hur ofta och hur länge planen befinner sig i luften.  

Bland annat har artisten Drake och realityprofilen Kylie Jenner kritiserats för att flyga privatjet på resor som bara tar 14 respektive 17 minuter.  

Enligt sammanställningen är artisten Taylor Swift kvantitetsmässigt värst, som använt sitt privatplan 170 gånger det senaste halvåret. Uppgifterna har tillbakavisats av artistens team som menar att det inte nödvändigtvis är Taylor Swift som flyger. 

”Taylors jet lånas regelbundet ut till andra. Att tillskriva henne alla eller största delen av dessa flygresor är gravt inkorrekt”, säger en representant till Rolling Stone.

”Förväntas leva extravaganta liv”

Varumärkesexperten Niklas Turner Olovzon menar att klimatskammen av kändisarnas flygvanor gett utslag av dubbelmoral.

Dels belönas kändisarna för samhällsmedvetenhet och engagemang, men de behöver samtidigt innehåll för att fylla sina flöden och förväntas leva extravaganta liv.

– Det finns en dubbelmoral både hos de här kända personerna, men också hos följarna som både vill ha en medvetenhet men samtidigt vill ha eskapism, säger Niklas Turner Olovzon.  

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.