Natalie Portman, Reese Witherspoon och Ashley Judd är tre av de flera hundra Hollywoodkvinnor som samlas i uppropet Time's Up. Foto: AP/TT

Efter #metoo – Hollywoodstjärnor i nytt upprop

Uppdaterad
Publicerad

”Tiden är ute för tystnad. Tiden är ute för att vänta. Tiden är ute för att tolerera diskriminering, trakasserier och övergrepp”.

Så skriver en lång rad Hollywoodstjärnor i det gemensamma uppropet Time's up.

Reese Witherspoon, Shonda Rhimes, Eva Longoria, Ashley Judd, Natalie Portman, Rashida Jones, Emma Stone, Kerry Washington, Jill Soloway, Lupita Nyong'o, America Ferrera.

De är bara några av de över 300 framstående kvinnor inom den amerikanska nöjesbranschen som inleder det nya året med att kroka arm i en ny protest. Tillsammans vill de sätta stopp för ojämställdhet och sexuella trakasserier på arbetsplatser världen över, rapporterar bland andra The New York Times och Variety.

Kampanjen #MeToo

”Kampen för kvinnor att ta sig in, att stiga i rang och att helt enkelt göra sig hörda på mansdominerade arbetsplatser måste ta slut”, skriver de bland annat.

Vill stötta kvinnor ekonomiskt

Initiativet går under namnet Time's Up och innefattar så väl krav på lagändringar som ekonomiskt stöd för att hjälpa kvinnor driva sina juridiska fall efter att ha blivit utsatta för övergrepp. 13 miljoner dollar, alltså över 107 miljoner svenska kronor, har än så länge donerats till initiativet.

Uppropet handlar inte enbart om att kända och framstående kvinnor vill stötta andra kända och framstående kvinnor, utan även om att hjälpa dem som är mindre priviligierade och inte har samma möjligheter att göra sig hörda.

Det är ett sätt att bemöta kritik mot att #metoo-rörelsen i USA har dominerats av anklagelser mot män som är högt uppsatta i samhället, medan problemen för arbetarklassens kvinnor har blivit förbisedda, skriver New York Times.

Time's Up uppmanar dessutom alla kvinnor som ska gå på Golden Globe-galans röda matta den 7 januari att klä sig i svart för att visa frågan sitt stöd.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Kampanjen #MeToo

Mer i ämnet