Två personer diskuterar framför en stor bild av TV4-huset i en studio.

Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
Varför är affären en förlust för Telia? Se Per Andersson reda ut i videon. Foto: SVT

Analys: ”En förlustaffär för Telia”

Uppdaterad
Publicerad
Analys ·

En gång i tiden sågs TV4 som en guldgruva i en framtidsbransch. För varje ägarbyte har utsikterna blivit bistrare.

Per Andersson

Redaktör Kulturnyheterna

Nu har TV4 ägts av alla de tänkbara aktörerna – plus en mer otippad – i den svenska medieindustrin: först de entusiastiska entreprenörerna från redaktionsgolvet, sedan Wallenbergarna, Stenbeck, Bonnier, Telia (den otippade) och nu till sist Schibsted.

Resan avspeglar reklamtelevisionens färd från guldgrävarstämningen 1990 till krisprägeln 35 år senare. Nu blickar TV4 liksom andra medieföretag mot en framtid av fortsatt krympande reklamintäkter, ökande trängsel på online-plattformarna och tittar/läsarvanor som är på väg att gå upp i rök.

I det läget är det såklart bättre för TV4 att ingå i en av de stora mediegrupperna och ha en ägare som verkligen ägnar sig åt medieföretagande som huvudspår – inte likt Telia som en dimmig vision om nya synergier.

Så TV4 och alla som arbetar där har skäl att vara glada idag.

Men mest lättad är nog regeringen som nu slipper det obekväma statliga ägandet i TV4 – Telia är ju det gamla Televerket, nu börsnoterat med svenska staten som bastant huvudägare.

Det här är en analys

Slutsatserna är journalistens egna. SVT:s medarbetare agerar inte i något politiskt parti-, företags- eller intresseorganisations intresse. Det är förenligt med SVT:s sändningstillstånd §8 att ”kommentera och belysa händelser och skeenden”.