– Det har verkligen varit en stereotyp för en machoman, en vit man med konservativa värderingar. Men det är en schablonbild som inte är helt sann. Det är också en väldigt tydlig bild som är tacksam att leka med inom mode, eller musik. Man kan göra något med den, säger musikkritikern Nicholas Ringskog Ferrada-Noli.
Kofösare och machoman
Nu reser sig en ny sorts cowboy på flera håll, i synnerhet har cowboy-estetiken lockat en yngre generation afroamerikanska hiphop och rnb-artister.
– Rent musikaliskt har countryn och hiphopen sipprat in i varandra under lång tid. Hiphopen var från början väldigt urban musik men under slutet av 1990-talet kom boomen av sydstatsrap som öppnade upp för sydstatsinfluerad hiphop. Det är en kultur som har mycket närmare till country och blues, säger Ringskog Ferrada-Noli.
Cowboy-musik är mer än country
Rapparen Lil Nas X fick en superhit med låten Old town road, en ovanligt lyckad korsbefruktning mellan country och rap som snabbt slog strömningsrekord. Bilderna till en tillhörande video lånade artisten från det populära western-tv-spelet Red dead redemption 2. Efter att låten först hamnade på billboard-listan inom genren ”country” och sedan togs bort igen, har en debatt om gränsdragningar och vithetsnormer inom den amerikanska musikindustrin dragit igång.
– När det gäller mode är det väldigt iögonfallande att blanda två olika världar, som den afroamerikanska, urbana världen och den rurala westernvärlden som förknippas med en vit kultur. Cardi B, Solange, Beyonce och många andra har använt sig av det i modereportage och musikvideos, säger Nicholas Ringskog Ferrada-Noli.
Att gräva i den amerikanska mytologin
På sociala medier har den svarta western-trenden fått namnet ”black yeehaw” och blev viral efter att den amerikanska konstkritikern Antwaun Sargent sammanställde en lång rad nya och äldre bildexempel på afroamerikanskt cowboy-mode.
Kan man också se den här trenden som en vilja att söka sig tillbaka till ett mytiskt förflutet som aldrig har existerat?
– Det handlar inte om att gå tillbaka till något utan om att hitta fram till något nytt, att gräva i den amerikanska historien och den kulturella mytologin. I stället för att se skillnader – jag tänker på slaveri, å ena sidan, och vita cowboys å andra sidan – se att det faktiskt finns gemensamma nämnare i historien, säger Nicholas Ringskog Ferrada-Noli.