Tv-spelens fighting-genre är synonym med tre titlar: ”Mortal kombat”, ”Street fighter” och företaget Bandai namcos ”Tekken”. Det sistnämnda släpptes 1994 och var en av de första att göras i 3D.
Spelet finns idag i 8 huvudversioner. Tekken, Tekken 2 och så vidare och ända sedan starten har den japanska spelregissören Katsuhiro Harada varit hjärnan bakom.
– Jag trodde aldrig att det skulle leva så här länge, säger han till SVT under ett Sverigebesök i slutet av november.
Upplägget må vara enkelt, du slåss mot en motståndare i någon form av arena, men det har under sin livstid lockat en stor global publik.
Tilläts inte spela tv-spel som liten
Men att det skulle bli så, och att Katsuhiro Harada skulle bli spelchef var från början inte särskilt troligt.
Han är uppväxt i Osaka i Japan under 1970- och 80-talen, en tid där det, enligt Harada, fanns en misstänksamhet mot tv-spel. Hans föräldrar tillät honom inte att spela hemma eller i arkadhallen.
Men viljan var tydlig.
– Det har påverkat mig mycket, men jag lyckades spela här och där och intresset höll i sig. Det blev lite av en motreaktion, säger han.
Hur såg spelet ut från början och hur ser framtiden ut? Och kan SVT slå Katsuhiro Harada i hans eget spel? Se det och mer i klippet.