Influencern Matilda Djerf och tidningsrubriker som beskriver kritken mot hennes företag.

Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
Hör om kritiken mot influencern Matilda Djerfs företag i videon. Foto: SVT

Matilda Djerf ber om ursäkt efter kritiken: Var inte redo för ansvaret

Uppdaterad
Publicerad

Influencern Matilda Djerf ber om ursäkt efter att flera anställda vittnat om stora arbetsmiljöproblem inom hennes företag Djerf Avenue.

”Jag har misslyckats att vara ledaren och kollegan jag ville vara”, skriver hon i ett inlägg på Instagram.

Under förra veckan gick Aftonbladet ut med en granskning av den svenska influencern Matilda Djerfs klädföretag Djerf Avenue. Anställda på företaget har vittnat om en arbetsmiljö med stora problem. Mobbning, utskällningar favorisering ska enligt de anställda vara vardag på arbetsplatsen.

Ber om ursäkt i ett inlägg på Instagram

Matilda Djerf har inte ställt upp på någon intervju, men skriver på Instagram att hon är ”genuint ledsen” över de personer som hon har sårat.

Vidare skriver Djerf att hon inte var beredd på att företaget skulle bli så stort och vilket ansvar det skulle innebära.

”Jag har aldrig byggt upp ett företag innan, och med hög stress, högt tempo och naivitet misslyckades jag med att bli ledaren och kollegan jag ville vara”, skriver hon.

Modellagentur har kritiserat företaget

Även modellagenturen FYE Management har framfört kritik. De menar att modellerna som arbetar för Djerf Avenue inte betalas tillräckligt och att många kontaktas bakom ryggen på agenturerna med löneförslag som ligger under industrins standard.

Matilda Djerf listar i inlägget flera åtgärder som företaget har implementerat det senaste året för att förbättra arbetsmiljön, det handlar bland annat om en psykolog som ska utvärdera arbetsplatsen.

Har uppmärksammats utomlands

Matilda Djerf har en stor följarskara utanför Sverige, vilket gjort att kritiken mot hennes företag även fått uppmärksamhet utomlands. Brittiska BBC, Amerikanska People och Buzzfeed är några av de medier som har rapporterar om den svenska influencern.

Rasmus Johansson, VD på Djerf Avenue och partner till Matilda Djerf, har tidigare skrivit till SVT att han är ”uppriktigt ledsen över de brister som har funnits och att det är en tydlig signal på att vi behöver göra mer”.

FAKTA: MATILDA DJERF

Matilda Djerf, 27, är en av Sveriges största influencers. Hon har 3,1 miljoner följare på Instagram och 1,6 miljoner följare på Tiktok.

Enligt tidningen Forbes är Djerf en av de 30 mäktigaste unga entreprenörerna i Europa.

Tillsammans med partnern Rasmus Johansson driver hon klädföretaget Djerf Avenue.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.