Influencern Matilda Djerf och tidningsrubriker som beskriver kritken mot hennes företag.

Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
Hör om kritiken mot influencern Matilda Djerfs företag i videon. Foto: SVT

Kritiken mot Djerf Avenue uppmärksammas utomlands

Uppdaterad
Publicerad

Efter Aftonbladets granskning av infuencern Matilda Djerfs klädföretag Djerf Avenue, där anställda vittnat om arbetsmiljöproblem, har kritiken mot bolaget även uppmärksammats av internationella medier.

Under förra veckan gick Aftonbladet ut med en granskning av den svenska influencern Matilda Djerfs klädföretag Djerf Avenue. Anställda på företaget har vittnat om en arbetsmiljö med stora problem. Mobbning, utskällningar favorisering ska enligt de anställda vara vardag på arbetsplatsen.

Modellagenturen FYE Management var näst på tur att framföra kritik. De menar att modellerna som arbetar för Djerf Avenue inte betalas tillräckligt och att många kontaktas bakom ryggen på agenturerna med löneförslag som ligger under industrins standard.

”Behöver göra mer”

Matilda Djerf har en stor följarskara utanför Sverige, vilket gjort att kritiken mot hennes företag även fått uppmärksamhet utomlands. Brittiska BBC, Amerikanska People och Buzzfeed är några av de medier som nu rapporterar om den svenska influencern.

Matilda Djerf har uttalat sig om kritiken och menar att hon tar den på stort allvar. Rasmus Johansson, VD på Djerf Avenue och partner till Matilda Djerf, skriver till SVT att han är ”uppriktigt ledsen över de brister som har funnits och att det är en tydlig signal på att vi behöver göra mer”.

FAKTA: MATILDA DJERF

Matilda Djerf, 27, är en av Sveriges största influencers. Hon har 3,1 miljoner följare på Instagram och 1,6 miljoner följare på Tiktok.

Enligt tidningen Forbes är Djerf en av de 30 mäktigaste unga entreprenörerna i Europa.

Tillsammans med partnern Rasmus Johansson driver hon klädföretaget Djerf Avenue.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.