Att Ruben Östlund är fenomenal på att skapa obekväm stämning på vita duken vet vi efter att ha sett hans filmer. Och vid helgens premiär i Cannes fick han galapubliken lika osäker som sina rollfigurer när han lät den amerikanska skådespelaren Terry Notary apa loss på samma sätt som han gör i ”The Square”.
Hans tre senaste filmer, ”De ofrivilliga”, ”Play” och ”Turist” har alla haft premiär i Cannes. I år har Östlund dessutom chans på Guldpalmen med ”The Square”. Nervöst?
– Nja, I år var det mest nervöst innan vi fick beskedet att vi kom med, säger Ruben Östlund till Kulturnyheterna.
När programmet släpptes tidigare i våras var ”The Square” först inte med, den var inte färdigklippt. Men några veckor senare lades den till i programmet.
– Det var en skön känsla. Så nu kan man faktiskt bara njuta av att vara här, säger Ruben Östlund.
Känga åt kungen
I ”The Square”, följer vi museichefen Christians resa, spelad av danska Claes Bang, från framgångsrik och självupptagen till en lite eländig men ändå älskvärd medmänniska.
Han styr framgångsrikt – till en början i alla fall – X Royal Museum. Som i filmen är inhyst på Stockholms slott. Men de fick inte tillstånd av hovet att spela in där.
– Nej mycket av inspelningen skedde istället i Tyskland, säger Ruben Östlund. Så där var det många svenska filmarbetare som inte fick jobb. Det tycker jag kungen kan tänka på.
I filmen blir Claes Bangs rollfigur blir bestulen av några lurendrejare på stan. En kvinna skriker på hjälp och Christian och en annan man griper in för att stoppa den hotfulla mannen som är efter henne. Men när allt är över är både Christians mobil och plånbok borta.
Det var en tuff inspelning berättar Bang, som spås ett stort internationellt genombrott efter ”The Square”.
– Vi gjorde så många tagningar. Jag blev helt utmattad faktiskt. Och man visste aldrig om Ruben var nöjd.
Tror du han är nöjd nu?
– Ja, nu tror jag faktiskt det säger Claes Bang.
Han tycker det var fantastiskt att spela mot Hollywoodstjärnan Elisabeth Moss, känd från tv-serierna ”Mad Men”, ”Top of the The Lake” och nu senast ”The Handmaidens Tale”.
– Hon var oerhört proffsig och vänlig.
Bang som Bond?
I Cannes får allting ett glamoröst skimmer över sig. Så även Claes Bang och jag hör mig själv säga:
Du ser ju ut som James Bond, och pratar dessutom perfekt brittisk engelska i filmen också, vill du bli nästa Bond?
Claes Bang skrattar förvirrat men vänligt.
– Alltså jag hoppas att den här filmen ska öppna dörrar, det gör jag. Men vilka de dörrarna är, om det blir roller i Skandinavien eller någon annanstans. Det spelar mindre roll, säger han.
– Men för fan, om de vill ha mig som Bond så är jag med, lägger han till.
LÄS MER: Filip Berg från ”En man som heter Ove” vill bli Bondskurk
Vi googlar pinsamhet
I Museichefen Christians jakt på att få tillbaka sina ägodelar och sin stolthet inträffar saker som bara händer i Östlunds värld. Ändå känns allt på något sätt bekant.
– Pinsamhet, eller att känna sig obekväm, är faktiskt ett av de mest googlade orden på engelska: awkward, säger Ruben Östlund.
– Folk är intresserade av det och därför blir igenkänningen så stor. Vi människor är sociala djur, och just pinsamhet är något jag tror vi har väldigt lätt att relatera till.
Kulturnyheterna träffar honom några gånger under den första Cannes-veckan och pratar under en av intervjuerna om pressvisningen av hans film, och att det var mycket skratt under visningen och applåder efteråt.
– Var det det? Bra, säger Ruben Östlund, påtagligt glad över informationen.
Efter visningen fångade vi några kollegor på väg ut från bion och frågade vad de tyckte. ”Rolig”, ”grym” och ”djup” var återkommande beskrivningar från tyska, kinesiska och franska kritiker.
Internationella lovord
Och i den internationella pressen har lovorden varit i absolut majoritet. Konsensus råder om att Östlund återigen gjort en mycket intressant film, men att den inte är riktigt lika bra som Turist.
Även galapubliken (pressen får hålla tillgodo med egna visningar) ska ha gillat filmen. I ett videoklipp inifrån den stora Lumière -biografen får Ruben Östlund och ensemblen motta publikens jubel och stående ovationer.
Och bransch-tidningen Screen Internationals egen jury (bestående av filmkritiker från olika medier) håller ”The Square” tvåa i tävlingen om Guldpalmen, efter ryska Andrej Zvjagintsevs ”Loveless”.
Så när nu filmfestivalen i Cannes går in på andra veckan är Ruben Östlund är helt klart en av favoriterna.