Giorgos Lanthimos har skrämt oss förut. I Dogtooth var det en auktoritär psykopatpappa som höll sina barn som fångar för att skydda dem från världen. I The Lobster förvandlades människor till djur om de inte lyckades med tvåsamheten.
I The Killing of a Sacred Deer blir det ännu läskigare. Colin Farrells doktor blir vän med en ung man – som snart kräver mer än vad doktorn kan ge och dessutom har någon sorts övernaturlig koppling till ondskan själv.
För att rädda sin till synes lyckade kärnfamilj måste någon offras. Ett omöjligt val för en förälder – ett intressant ämne att göra film av.
– Det handlar om att inte kunna veta vad som är moraliskt rätt att göra, men att ändå behöva välja, säger Giorgos Lantimos.
Surrealistisk dialog
Precis som i sina tidigare filmer är dialogen helflippad och surrealistisk. Den ligger nära det vardagliga samtalet, men handlar ofta om helt aparta ämnen – till exempel om mängden hår under doktorns armar. Samtidigt är den så monoton att det känns som att allt utspelar sig i en alternativ verklighet.
– Jag försöker skapa en stämning under inspelningen som är mer som det jag eftersträvar att gestalta, snarare än vad som är normalt, säger Lanthimos.
Hans tidigare filmer har också grävt djupt i våra mörkaste fantasier och varit läskiga, men med hjälp av Barry Keoghans unga djävulsspojke, är The Killing of a Sacret Deer mer av en renodlad skräckfilm än Lanthimos tidigare verk. Men regissören själv tvekar vid att genrebestämma den.
– Jag hoppas att filmen är så mycket på en gång, att den är hemsk, läskig, rolig, larvig och fruktansvärd på samma gång, att man inte hinner tänka på vad det är för typ av film.
Ogillar läkare
Nicole Kidman och Colin Farrell syns i huvudrollerna som ett läkarpar – och dom framstår som väldigt... korkade. Frågan är om filmen vill kritisera en förlegad familjeform, där man håller ihop för syns skull, eller om regissören har något emot doktorer.
– Jag tycker visserligen inte om läkare, men det var inte därför jag gjorde filmen, säger Lanthimos och skrattar.
– Det handlar inte så mycket om familjen heller, utan om att ställas inför väldiga kval och dilemman inför val man måste göra i livet, säger Lanthimos.