Amazongrundaren Jeff Bezos dröm om ett eget ”Game of thrones” ser ut att få vänta.
Storsatsningen ”Sagan om ringen: Maktens ringar” hade premiär hösten 2022 och öppnade starkt, serien blev strömningstjänsten Amazon primes största seriedebut hittills. Den sades även vara världens dyraste tv-serie med en budget på 715 miljoner dollar.
Men siffrorna dalade i takt med att seriens åtta avsnitt släpptes veckovis. 37 procent av tittarna i USA såg klart serien, samma siffra internationellt var 45 procent. 50 procent hade varit en acceptabel siffra, enligt interna källor till Hollywood reporter.
Amazonchefen: Håller inte med
Jennifer Salke, som är chef för Amazon studios, har tidigare kallat den första säsongen för ett ”kulturellt definierande ögonblick” och delar inte bilden av att serien gått dåligt. Till tidningen säger hon att:
– Den här viljan att måla upp serien som något annat än en framgång – det speglar inte de konversationer jag har internt.
Hon utlovar att den andra säsongen kommer innehålla med ”dramatiska twister nu när första säsongens uppbyggnad är klar.
Netflix störst med originalserier
Data från det amerikanska publikmätarföretaget Nielsen visar att Amazon generellt haft svårt att ta sig förbi konkurrenten Netflix som höll de tio högsta placeringarna för mest tittade originalserier under 2022. Amazon kommer in först på en elfte plats med satiriska superhjälte-serien ”The boys”.
Vad gäller seriens mottagande hos kritiker var det någorlunda svalt. Kulturnyheternas kritiker Kim Veerabuthroo Nordberg kallade serien ”en blodfattig 'Game of thrones'-kopia”
I klippet nedan kan du se Kulturnyheternas recension av ”Maktens ringar”.