- Vi tänker att det är viktigt att faktakolla men man kan inte bara göra det. Man måste också göra något preventivt. Det var därför vi genomförde studien, säger Jon Roozenbeck som är forskare vid universitetet i Cambridge.
Studien skedde i två steg. Först fick 6400 personer se en och en halv minuts långa informationsvideos om manipulationsteknik, medan en kontrollgrupp fick se videos på något helt annat. Resultatet visade att deltagarna som fått se informationsvideon var bättre på att genomskåda desinformation jämfört med kontrollgruppen.
Därefter genomförde forskarna en fältstudie där en miljon amerikanska youtube-användare deltog. Även här kunde man se en skillnad. Gruppen som hade sett informationsfilmen var fem till tio procent bättre på att identifiera desinformationen.
– Jag hade inte förväntat mig det eftersom det finns jättemycket brus på Youtube. Man behöver inte titta på hela videon, man kan hoppa över reklamen och stänga av ljudet. Det faktum att vi fann en effekt på Youtube är för mig väldigt överraskande och det är mycket bra, säger Jon Roozenbeck.
Studien är ett samarbete mellan universiteten i Cambridge och Bristol samt Google Jigsaw. Forskarna menar att deltagarna, genom filmerna, får en ”svag dos” av övertygande argument som leder till att de kan motstå desinformation och manipulationstekniker och jämför det med ett vaccin.
Framgångarna har nu lett till att Google planerar att fortsätta visa informationsfilmerna, i syfte att motverka desinformation på sociala medier.