Intervjun i torsdagens Aktuellt handlade om flyktinginvandringens nettokostnader för samhällsekonomin, som enligt Ruist rapport uppgår till cirka 74 000 kronor per flykting och år. På frågan om han tagit hänsyn till att rapporten kan komma att användas i valrörelsen tystnade Ruist i nära 20 sekunder, varpå han svarade:
– Ska jag tänka på hur den kan komma att användas i valrörelsen? Om det finns en fråga där människor efterfrågar kunskap och jag levererar kunskap så tror jag att jag gör någonting bra.
”Dumma frågor”
Klippet blev något av en snackis på twitter och kallades både bisarr och legendarisk. Många var även kritiska mot Aktuellt och hyllade Ruist för hans konsekvensneutralitet. Under fredagen gav Joakim Ruist sin egen syn på saken i ett blogginlägg.
”Problemet i den här intervjun var inte en dum fråga. Det var att den var den åttonde dumma frågan i rad.”, skriver Joakim Ruist.
Framställer konflikt
Han menar att frågorna som programledare Lotta Bouvin ställde var ospecifika och omöjliga att ge något bra svar på, och kritiserar även valet att spela upp ett inslag med ekonomen Sandro Scocco, som kritiserat Ruists rapport.
”Syftet med intervjun var det som idag är den största bristen hos våra inflytelserika medier Aktuellt, Agenda och Studio Ett: Man väljer att framställa konflikt framför att försöka bidra till kunskap”, skriver Joakim Ruist.
Aktuellt bemöter kritiken
Aktuellts redaktör Lars Eisjö bemöter kritiken och medger att intervjun inte blev perfekt.
– Vi kunde ha gjort saker ännu bättre. Det blev ingen bra kemi mellan honom och Lotta och det var olyckligt.
Eisjö tillbakavisar påståendet att Aktuellt skulle söka konflikt istället för att bidra med kunskap. Scoccos medverkan och Bouvins frågor bidrog till att tittaren fick en bättre förståelse för frågan, menar Eisjö.
– Om man får en förklaring från personen i studion av hur den ser på kritiken så får man mer kunskap än om man aldrig ställer en kritisk fråga, säger Lars Eisjö och fortsätter.
– Många människor tycker att de sitter på hela sanningen. Jag har alltid sett det som public service uppgift att visa på olika nyanser av sanningen.