Förtroendet för medier lågt bland unga Foto: TT

Förtroendet för medierna minskar bland yngre

Uppdaterad
Publicerad

Förtroendet för medierna fortsätter att minska hos allmänheten men är fortfarande högt för public service. Däremot tappar Sveriges Radio förtroendet bland de yngre. Det visar resultat från Förtroendebarometern som släpptes idag på Mediedagarna i Göteborg.

Årets undersökning visar att förtroendet för medier fortsätter att minska. För varje år går det ner några procentenheter, men förtroendet ligger trots det fortfarande högt för public serviceföretagen SR och SVT som har 70 procent respektive 66 procent av allmänhetens förtroende. Med andra ord hamnar Sveriges Radio åter i topp bland de medieföretag som har störst förtroende från allmänheten.

–  Det höga förtroende som svenska folket visar SVT är fantastiskt. Det visar sig i den här undersökningen liksom förra veckans DN/Ipsos-undersökning. Förtroendet är ett kvitto på att publiken tycker att vi bidrar med trovärdig journalistik och betydelsefulla upplevelser. Jag känner en stor ödmjukhet inför att förvalta förtroendet på bästa sätt, säger SVT:s vd Hanna Stjärne. 

”Hjälper inte om man talar om att traditionella medier mörkar”

Lägst förtroende från allmänheten har TV3 med 9 procent. Också kvällstidningarna Aftonbladet och Expressen ligger även i år lågt men 14 respektive 10 procent. Även förtroendet för dagspress minskar, vilket Sveriges Radios vd Cilla Benkö kommenterar så här:

– Jag tycker att förtroendet för dagspressen borde gå upp, själva journalisitken har haft ett fantastiskt år. Men det är klart att hur vi andra pratar om de här sakerna spelar roll. Man hjälper inte medieindustrin om man som offentlig person talar om att traditionella medier mörkar. Den draghjälpen är negativ.

Lågt förtroende bland yngre

Att förtroendet för Sveriges Radio är förhållandevis högt, är inte särskilt överraskande, tycker Cilla Benkö.

– Sveriges Radio är ett riktigt riksmedium, det är 25 kanaler på 40 platser. Det är klart det är inte några andra företag som har den plattformen, och då ökar förtroendet för företaget, säger hon.

De yngre, alltså de mellan 16 och 29 år, har lägre förtroende för medier än de äldre, det vill säga de som är mellan 60 och 74 år. Förtroendet för medieföretagen bland de yngre minskar i år i jämförelse med förra året. Minskningen är marginell i de flesta fall men flera medieföretag tappar ändå i förtroende hos målgruppen, bland annat Aftonbladet som minskat från 20 till 15 procent. Jämfört med de yngsta och de äldsta tappar också Sveriges Radio i förtroende, bland de mellan 60 och 74 år har 78 procent högt förtroende för SR, jämfört med 70 procent hos de mellan 16 och 29 år.

Större förtroende för journalister om man känner någon privat

– Det finns tydliga samband mellan att känna folk och ha förtroende för en organisation, säger Henrik Ekengren Oscarsson, professor vid Göteborgs universitet, som presenterade årets Förtroendebarometer enligt TT.

Just bekantskaper är en variabel som undersökts i årets barometer. Det visar att den som känner vårdfolk har större förtroende för vården. Det gäller även för journalister. Det som känner en journalist har större förtroende för medierna.

Förtroendebarometern genomförs av TNS Sifo och presenterades idag på Meg-dagarna i Göteborg. Den visar allmänhetens förtroende för institutioner, politiska partier, massmedier och företag. Undersökningen bygger på släppts varje år av Medieakademin sedan 1997.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.