Den nya boken ”Alla Behöver närhet” tar avstamp i den sortens städer som växte fram under 1920-och 30-talen. Städer där bilen stod i centrum som en ny symbol för frihet och modernitet. Det var en stor kontrast till hur det hade varit tidigare.
– Det var ganska smutsiga, tuffa industristäder. Det var mycket sjukdomar och man såg den här fantastiska staden med skyskrapor, stora parker och motorvägar som en oemotståndlig vision. Från 20-30-talet fram tills nu har vi byggt efter den visionen, säger Alexander Ståhle.
Effektivast utan bilen
Bilen är nu en central del i våra liv och används dagligen av hundratusentals om inte miljontals människor i Sverige. Men i storstäderna kan de ha spelat ut sin roll när stadsbilden ändrar form.
– Många trafikforskare pekar på att bilen i centrum är ett ineffektivt system . Det skapar en ineffektiv stad. Vi vet att gång- cykel och kollektivtrafik är de mest effektiva transportmedlen där man kan transportera flest människor.
”Man trycker ut bilen”
Men Alexander Ståhle menar att något händer runt om i världen. Det sker ett skifte. I städer som New York och Bogota får fotgängare och cyklister ta större plats. Samtidigt ska Oslo bli en bilfri innerstad.
– Många städer runt om i världen håller på och prioriterar om. Man trycker ut bilen helt enkelt. I Helsingfors planerar de till exempel på att bygga om motorvägar till gator. Det byggs också cykelbanor som aldrig förr och antalet cyklister fördubblas var femte år.
En långsam process
Frågan är nu bara om, och i så fall när, bilen knuffas undan från stadens gator. Alexander Ståhle tror att det kan ta tid, speciellt när det gäller att förändra en stads fysiska struktur.
– Det vi vet är att teknologierna förändras väldigt snabbt och att transportteknologierna kan tänkas förändras mycket snabbare än städerna. Man kan hoppas att om 15–20 år kan teknologierna möjliggöra att vi snabbt kan ta bort trafik från våra gator. På så sätt kan vi frigöra mark för parker och nya bostäder, säger han.