Kulturnyheternas reporter förklarar hur mobilspelen gick från ”Snake” till storsatsningar som ”Call of duty”

Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
Hur gick mobilspel från ”Snake” till storsatsningar som ”Call of duty”, i klippet förklarar Kulturnyheternas reporter. Foto: Simon Löfroth

Från ”Snake” till miljonsatsningar – Så blev mobilen världens största spelplattform

Uppdaterad
Publicerad

Mobiltelefonen är den mest inkomstbringande plattformen i spelindustrin. Men enligt en rapport betraktas 80 procent av släppta mobilspel som misslyckanden inom tre år.

Från ”Snake” till störst i industrin – Se mobilspelens resa i klippet ovan.

2023 väntas mobilspelsmarknaden omsätta motsvarande 930,8 miljarder kronor, enligt Statista, vilket i sin tur väntas motsvara 56 procent av hela spelbranschen.

Men rapporten ”Good games don't die”, som är baserad på intervjuer med 500 spelutvecklare i Storbritannien och USA, visar att det är svårt att få spelen att leva länge.

Majoriteten misslyckas

Den visar att 83 procent av alla titlar som lanseras misslyckas inom tre år – vilket innebär att de antingen plockas ned från försäljning eller ses som ekonomiska besvikelser av sin utvecklare.

Enligt Per Strömbäck, talesperson för Dataspelsbranschen, är det en medveten taktik från utvecklarna som går ut på att pröva sig fram.

– Man gör billiga spel och de som funkar jobbar man vidare med och de kan bli världssuccéer, säger han.

Det är också orsaken till att många spel inte fastnar, menar Strömbäck. Han ger spelen ”Candy crush” och ”Angry birds” som exempel där utvecklaren gjort många spel för att till slut få till en hit.

Men det låter som en dyster siffra?

Det beror på om man förväntar sig att det ska bli succé direkt eller om vet med sig att man får pröva sig fram.

Men hur hamnade vi här? Och varför tycker Per Strömbäck inte att utvecklingen är något dåligt, få svaren i klippet nedan:

Per Strömbäck, talesperson för dataspelsbranschen berättar om mobilspel.

Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
Det här är Per Strömbäck. I klippet förklarar han vad som ligger bakom det faktum att 83% av mobilspel betraktas som misslyckanden inom tre år. Foto: State of play, SVT

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.