Skivbutiken firas under ”Record store day”: ”Spara era CD-skivor”

Uppdaterad
Publicerad

På lördagen den 22 april inträffar skivaffärens dag, som internationellt kallas ”Record store day”. Under den uppmärksammas främst de fysiska musikbutikerna och specialutgåvor av klassiker ges ut.

Sedan 2007 uppmärksammas den fysiska skivaffären i april varje år. Över hela världen firas ”Record store day” med specialutgåvor av klassiker jämte liveframträdanden.

– I början handlade det mycket om ”låt inte skivbutikerna dö ut” och tydligen har det funkat. Det är vi superglada för, säger Wilhelm Tengdahl, butikschef för en skivbutik i centrala Stockholm.

Han berättar att sällsynta upplagor av allt ifrån Kent till Ramones och Caroline af Ugglas kan komma att bli det som skivfantasterna slåss om.

Skivaffärens roll i en digital värld

I dag sker majoriteten av vår musiklyssning digitalt via strömningstjänster.

Men enligt Tengdahl har intresset för musik i fysisk form bara vuxit och vuxit och alltjämt krupit ner i åldrarna. De fysiska affärerna ger en känsla av verklighet.

– När jag var yngre gick jag till skivbutiker och arkadhallar. De finns ju inte riktigt kvar längre i samma utsträckning, så de butiker som fortfarande finns tror jag är en viktig del i det digitaliserade samhället.

Han säger sig se en streaming-mättnad hos den yngre generationen som kommer in i butiken.

– De vill se det stora formatet, sätta sig i fåtöljen och bläddra igenom skivorna och kolla texter.

CD-skivor en pensionsförsäkring

Utöver själva butiken så är även vinylskivan, som stegrat i popularitet under senare år, i fokus. Men till följd av maskinbrist och hög efterfrågan är de dyra och svåra att få tag på. Vilket kan leda till CD-skivans återkomst.

– Det är i grund och botten väldigt trendbaserat, men det skulle inte förvåna mig om det skulle vända. Så tips till alla där hemma: spara era cd-skivor, det kan bli en pensionförsäkring, säger Wilhelm Tendahl.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.