Designern Gudrun Sjödén Foto: TT

Gudrun Sjödén väntar på fler kulturtanter

Uppdaterad
Publicerad

Gudrun Sjödén har klätt kulturtanten i 40 år. Det är hon stolt över.

Men någonting håller på att hända med tanten, tycker hon.

”Jag har gått och väntat på att de intellektuella värdena ska skattas högre”, säger hon.

Hur ser kulturtanten ut? Vad har hon på sig?

För många är Gudrun Sjödéns rymliga tyger med etnomönster någon slags referens. Det vet designern om. Hon är stolt över det.

kulturtant

– Jag är en typisk kulturtant, antagligen. Det handlar om att delta i det kulturella livet, gå på utställningar och suga åt sig kultur. Om man tycker att det är viktigare än att gå på gymmet, säger hon.

”Har gått och väntat”

Att vara kulturtant är att prioritera i livet, tycker Gudrun Sjödén. I en tid då trimmad kropp har högt attraktionsvärde är det trist om intellektet förfaller, tänker hon.

– Jag har gått och väntat på att de intellektuella värdena ska skattas högre än de gjorde på 80-talet. När jag var ung var det helt andra värden som ansågs vara bra och viktiga. De tidiga existentialisterna var förebilder på 60-talet, för att inte tala om det radikala 70-talet.

Tillströmning av unga

Än har inte Gudrun Sjödén väntat klart, tycker hon, men kanske att det börjar ljusna.

– Jag bor i närheten av Mariatorget. På kvinnodagen var det manifestation här nere. Det var så mycket unga tjejer som deltog, säger hon.

De tjejerna ingår sedan en tid tillbaka också i Gudrun Sjödéns, annars traditionellt äldre, kundkrets. Inflödet av unga ökar.

Men den mest köpstarka gruppen kunder är medelålders kvinnor. Kulturtanter, precis som Gudrun Sjödén själv.

– Kulturtanten är akademiker och har ett professionellt yrke med bra lön. Hon har tid också. Det är en kundgrupp att räkna med. Det börjar väl fler upptäcka nu. Att den är värd att uppvakta, säger hon.

”Finns många som inte gillar det”

För marknadens inställning till kulturtanten har också förskjutits, enligt Gudrun Sjödén.

– 40-talisterna är också väldigt många. Men nej, de har inte alltid varit uppskattade, säger hon.

– Jag tror att kulturtanten har ganska mycket makt, och att det finns många som inte gillar det. 35-åriga killar som jobbar med reklam, titta på hur deras marknadsföring ser ut. De vill vara flashiga, men deras kunder ser inte ut så.

Trots ett ökat intresse bland yngre klädköpare, har Gudrun Sjödén ingen lust att byta målgrupp. Hon fortsätter att designa för kulturtanten.

– Ja, det kommer jag göra, säger hon.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

kulturtant

Mer i ämnet