Här är årets Guldbaggenomineringar

Uppdaterad
Publicerad

Triangle of sadness dominerar med flest nomineringar, och i den prestigefulla kategorin bästa film konkurrerar förutom Ruben Östlund även Boy from heaven, Comedy Queen och Jag är Zlatan. Här är alla nomineringar till Guldbaggegalan.

I år blev hela 53 filmer nominerade, när det i vanliga fall brukar landa på ett 40-tal.

I kategorin ”Bästa film” möts flera tungviktare från filmåret som gått. Nominerade blev ”Boy from heaven”, regisserad av Tarik Saleh, ”Comedy queen” i regi av Sanna Lenken, ”Historjá – stygn för Sápmi” av Thomas Jackson, ”Jag är Zlatan” av Jens Sjögren och ”Triangle of sadness” av Ruben Östlund.

Dominerade gjorde ”Triangle of sadness”, ”Boy from heaven”, ”Jag är Zlatan” och ”Comedy queen”, som alla kammade hem nomineringar i flera kategorier vardera. Bland annat nominerades alla fyra filmerna också för bästa regi.

– Man får nypa sig i armen, och passa på att njuta så mycket man kan. Det är som att vi alla glömt bort pandemin, men alla de nominerade filmerna är ju gjorda under otroliga omständigheter. För alla filmer är det helt otroligt, kanske kan vi svenskar bara prestera när det går riktigt dåligt?, säger Erik Hemmendorff, producent för Triangle of sadness.

Bästa skådespelare

Guldbaggen för bästa kvinnliga skådespelare i en huvudroll kan gå till Sigrid Johnson för Sasha i ”Comedy Queen”, Bahar Pars för Nilo i ”Maya Nilo (Laura)”, Vera Vitali för Lisa i ”Länge leve bonusfamiljen” eller Katia Winter för Hanna i ”Året jag slutade prestera och började onanera”.

– Jag är fortfarande lite mållös, jag var ute på promenad när de ringde, då började jag skrika och hulkgråta, säger Sigrid Johnson om nomineringen för bästa kvinnliga huvudroll, för sin roll i ”Comedy Queen”

Nominerade för bästa manliga skådespelare i en huvudroll var Tawfeek Barhom för Adam i ”Boy from heaven”, Granit Rushiti för Zlatan i ”Jag är Zlatan”, och Oscar Töringe för Abbe i ”Comedy queen”. Även Sven Wollter blev nominerad postumt för rollen som Malte i ”Dag för dag”.

– Det känns fantastiskt stort, en dröm som går i uppfyllelse, säger Oscar Töringe om nomineringen i kategorin bästa manliga huvudroll, hans första guldbaggenominering.

Ett ovanligt filmår

Filminstitutets vd Anette Novak prisade året som gått som ett av de bästa filmåren för Sverige, både hemma och internationellt.

– Vi är med om något historiskt, säger Anette Novak, och meddelar även att Guldbaggens publikpris kommer komma tillbaka för första gången efter pandemin.

Hör Erik Hemmendorff om Triangle of sadness framgångar i klippet nedan:

Guldbaggegalan äger rum den 23 januari nästa år.

Här är hela listan:

Bästa kortfilm:

”Dansa min docka” regi av Jasmijn Kooijman

”Historien om Bodri ” regi av Stina Wirsén

”Little to big” regi av Ellen Fiske, Ellinor Hallin

Bästa dokumentärfilm:

”Döttrar” regi av Jenifer Malmqvist

”Historjá – stygn för Sápmi” regi av Thomas Jackson

”Nelly & Nadine” regi av Magnus Gertten

“The scars of Ali Boulala” regi av Max Eriksson

Bästa visuella effekter:

Simon Sandin för “Svart krabba”

Peter Hjorth, Peter Toggeth Karlsson och Ludwig Källén för ”Triangle of sadness”

Jacob Danell och Crazy Pictures för “UFO Sweden”

Bästa produktionsdesign:

Josefin Åsberg för “Bränn alla mina brev”

Linda Janson för ”Svart krabba”

Josefin Åsberg för ”Triangle of sadness”

Bästa originalmusik:

Irya Gmeyner och Martin Hederos för ”Comedy Queen”

Eirik Havnes för ”Historjá – stygn för Sápmi”

Lisa Montan för ”LasseMajas Detektivbyrå – Skorpionens gåta”

Bästa maskdesign:

Eva von Bahr för ”Bränn alla mina brev”

Eglė Mikalauskaitė Gricienė för ”Hilma”

Stefanie Gredig för ”Triangle of sadness”

Bästa ljuddesign:

Ted Krotkiewski för “All our heartbeats are connected through exploding stars”

Johan Johnsson för ”Historjá – stygn för Sápmi”

Fredrik Jonsäter för ”Jag är Zlatan”

Bästa kostymdesign:

Denise Östholm för “Boy from heaven”

Ingrid Sjögren för “Bränn alla mina brev”

Sofie Krunegård för ”Triangle of sadness”

Bästa klippning:

Theis Schmidt för “Boy from heaven”

Åsa Mossberg och Line Schou för ”Döttrar”

Fredrik Morheden och Crazy pictures för ”UFO Sweden”

Bästa foto:

Simon Pramsten för “Comedy queen”

Stellan Runge för “Bränn alla mina brev”

Jonas Alarik för ”Svart krabba”

Bästa manliga skådespelare i en biroll:

Håkan Bengtsson för rollen som Nils-Åke i ”Jag är Zlatan”

Zlatko Burić för rollen som Dimitry i “Triangle of sadness”

Fares Fares för rollen som Ibrahim i “Boy from heaven”

Sten Ljunggren för rollen som Sven Stolpe i ”Bränn alla mina brev”

Bästa kvinnliga skådespelare i en biroll:

Dolly de Leon för rollen som Abigail i “Triangle of sadness”

Marika Lindström för rollen som Karin Stolpe i ”Bränn alla mina brev”

Liv Möjnes för rollen som Ullis i ”Tack för senast”

Carla Sehn för rollen som Stella i ”Stammisar”

Bästa manliga skådespelare i en huvudroll:

Tawfeek Barhom för rollen som Adam i ”Boy from heaven”

Granit Rushiti för rollen som Zlatan i ”Jag är Zlatan”

Oscar Töringe för rollen som Abbe i ”Comedy queen”.

Sven Wollter för rollen som Malte i ”Dag för dag”

Bästa kvinnliga skådespelare i en huvudroll:

Sigrid Johnson för rollen som Sasha i ”Comedy Queen”

Bahar Pars för rollen som Nilo i ”Maya Nilo (Laura)”

Vera Vitali för rollen som Lisa i ”Länge leve bonusfamiljen”

Katia Winter för rollen som Hanna i ”Året jag slutade prestera och började onanera”

Bästa manus:

Tarik Saleh för “Boy from heaven”

David Lagercrantz och Jakob Beckman för ”Jag är Zlatan”

Lovisa Sirén och Peter Modestij för ”Maya Nilo (Laura)”

Ruben Östlund för ”Triangle of sadness”

Bästa regi:

Sanna Lenken för ”Comedy queen”

Tarik Saleh för “Boy from heaven”

Jens Sjögren för ”Jag är Zlatan”

Ruben Östlund för ”Triangle of sadness”

Bästa film:

”Boy from heaven” regi av Tarik Saleh

”Comedy queen” regi av Sanna Lenken

”Historjá – stygn för Sápmi” regi av Thomas Jackson

”Jag är Zlatan” regi av Jens Sjögren

”Triangle of sadness” regi av Ruben Östlund.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.