På torsdagen debatterades filmpolitik i riksdagen. Medverkade gjorde såväl politiker som Svenska filminstitutets (SFI) vd Anna Serner och branschpersoner. En av dem var skådespelaren och regissören Helena Bergström. I ett tio minuter långt anförande berättade hon om vad hon upplever som svårigheter med att göra bred, svensk film.
– Problemet med de halvautomatiska filmstödet som nyligen har införts är att det kommer att bli ännu svårare för bredare film att få stöd. Inte nog med att man måste övertyga hela världen om att din film ska dra in pengar. Den ska också bedömas under lupp av SFI, sa hon.
”Sluta slänga er med kvalitet”
Nästa år börjar ett nytt filmavtal gälla. Med det tas det tidigare automatstödet, som delats ut till filmer med potential att nå en stor publik på bio bort. Det ersätts med ett marknadsstöd som ska gå till ”breda publikfilmer med hög kvalitet”.
Helena Bergström, som tidigare har kritiserat det gamla filmstödet, vänder sig mot just formuleringen ”kvalitet”, som hon tror riskerar att missgynna den breda filmen.
– Snälla SFI, jag ber er, slänga er med det här ordet ”kvalitet” i motsättning till ”publikmässigt”. Det är faktiskt farligt nära ett publikförakt, sa hon.
”Som om det skulle vara ett motsattsförhållande”
När filmåret 2015 summerades stod det klart att Helena Bergströms ”En underbar jävla jul” och Hannes Holms ”En man som heter Ove” lockade flest biobesökare.
– Vi är vana att höra om indelning av svensk film som brukar låta så här: kvalitetsfilm och publikmässig film. Som om det skulle ett motsattsförhållande, sa Helena Bergström.
– Jag säger inte att smala filmer inte ska göras. Om vi ska ha en blomstrande filmbransch måste vi göra all typ av film. Men det är enkel matematik att räkna ut att den breda filmen är en förutsättning för den smala och inte tvärtom.
”Blir stort problem”
Automatstödet till bred film, som nu ska avvecklas, har tidigare kritiserats för att bidra till att en stor del av det statliga, svenska filmstöder går till just breda produktioner. Men nu är Helena Bergström alltså rädd att det ska ta slagsida åt andra hållet.
– Vi kommer alltid att ha den smala, elitistiska, tyckarkåren, men det blir ett stort problem när den enkelspåriga synen genomsyrar ett filminstitut som ska vara moder- och fadershuset för hela vår bransch, sa hon.
Se en bit av Helena Bergströms tio minuter långa tal ovan.