Till vänster: Dj:n Grandmixer DXT står bakom skivspelarna. Till höger sitter fotografen Janette Beckman och pekar på ett fotografi av Salt N Pepa.

Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
Grandmixer DST bakom skivspelarna på den första hiphopturnén i Europa. Se mer av fotografen Janette Beckmans skildringar av hiphopens födelse i klippet. Foto: Janette Beckman/Helena Igwe/SVT

Hon fotograferade hiphopens pionjärer: ”Som att uppleva renässansen”

Publicerad

Just nu visas 200 bilder från hiphopens 50-åriga historia i en stor utställning på Fotografiska museet i Stockholm. En av fotograferna är Janette Beckman – som befann sig i hjärtat av den spirande gatukulturen under 80- och 90-talet.

Från parker och bakgator i Bronx på 70-talet till dagens globala miljardindustri. I utställningen ”Hiphop: Conscious, unconscious” samlas dokumentärt foto och porträttbilder från genrens 50-åriga historia.

Janette Beckmans bilder är en central del av utställningen. Den prisbelönta fotografen slog igenom som punkfotograf i London på 70-talet, när hon fotograferade band som The Clash, Siouxsie and the banshees och The Jam för den tidens musikmagasin.

”En renässansupplevelse”

Det är också i London hon ser den allra första hiphopkonserten i Europa: 1982 års ”New York city rap”-turné.  Idag anses föreställningen – med breakdance från The Rocksteady crew, grafitti av ”Style wars”-stjärnorna Futura 2000 och Dondi och artister som Afrika Bambaataa, Rammellzee och Fab 5 Freddy – vara den enskilda händelse som etablerade hiphopen i Europa.

Den förändrade också Janette Beckman i grunden.

- Jag kom dit och såg alla de här fantastiska människorna, med en helt annan energi och stil än punkarna. Jag bara sprang runt och försökte fota allt.

- Den natten såg jag alla på scen samtidigt. Det var som att uppleva renässansen, jag kommer aldrig glömma det.

Fotade alla – innan genombrottet

Kort därefter följer hon musiken tillbaka till New York. Mellan 1983 och 1992 dokumenterar hon den spirande kulturen på nära håll, och fångar pionjärer som Grandmaster Flash, Eric B & Rakim, EPMD och Salt N Pepa – just innan hiphop slår igenom stort.

- När jag ville fotografera Run DMC fick jag tag på deras dj:s mammas nummer. När hon svarade fick jag fråga om Jam Master Jay var hemma – jag visste inte hans riktiga namn – och hon sträckte över luren.

- Jay var supertrevlig, och mötte mig på tågstationen i Queens för att ta bilden. Det var så det var då, det fanns inga stylister, inga presspersoner – vi gick bara ut på gatan och fotade.

Utställningen ”Hiphop: Conscious, unconsious” pågår till och med den 4 februari 2024 på Fotografiska museet i Stockholm.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.