Från parker och bakgator i Bronx på 70-talet till dagens globala miljardindustri. I utställningen ”Hiphop: Conscious, unconscious” samlas dokumentärt foto och porträttbilder från genrens 50-åriga historia.
Janette Beckmans bilder är en central del av utställningen. Den prisbelönta fotografen slog igenom som punkfotograf i London på 70-talet, när hon fotograferade band som The Clash, Siouxsie and the banshees och The Jam för den tidens musikmagasin.
”En renässansupplevelse”
Det är också i London hon ser den allra första hiphopkonserten i Europa: 1982 års ”New York city rap”-turné. Idag anses föreställningen – med breakdance från The Rocksteady crew, grafitti av ”Style wars”-stjärnorna Futura 2000 och Dondi och artister som Afrika Bambaataa, Rammellzee och Fab 5 Freddy – vara den enskilda händelse som etablerade hiphopen i Europa.
Den förändrade också Janette Beckman i grunden.
- Jag kom dit och såg alla de här fantastiska människorna, med en helt annan energi och stil än punkarna. Jag bara sprang runt och försökte fota allt.
- Den natten såg jag alla på scen samtidigt. Det var som att uppleva renässansen, jag kommer aldrig glömma det.
Fotade alla – innan genombrottet
Kort därefter följer hon musiken tillbaka till New York. Mellan 1983 och 1992 dokumenterar hon den spirande kulturen på nära håll, och fångar pionjärer som Grandmaster Flash, Eric B & Rakim, EPMD och Salt N Pepa – just innan hiphop slår igenom stort.
- När jag ville fotografera Run DMC fick jag tag på deras dj:s mammas nummer. När hon svarade fick jag fråga om Jam Master Jay var hemma – jag visste inte hans riktiga namn – och hon sträckte över luren.
- Jay var supertrevlig, och mötte mig på tågstationen i Queens för att ta bilden. Det var så det var då, det fanns inga stylister, inga presspersoner – vi gick bara ut på gatan och fotade.
Utställningen ”Hiphop: Conscious, unconsious” pågår till och med den 4 februari 2024 på Fotografiska museet i Stockholm.