SVD:s chefredaktör Fredric Karén hade hoppats på tydligare besked av IT- och näringminister Mikael Damberg (S). Foto: TT

Inget regeringsbesked om Telia-kampanjen

Uppdaterad
Publicerad

I helgen hölls ett möte mellan ansvariga ministrar och ett tjugotal svenska mediechefer om nätneutralitetens framtid. Anledningen var den hårda kritik som riktats mot statligt ägda Telias satsning på så kallade fri surf-kampanjer.

Det är Telias nya satsning på fri surf som väckt debatt. I två nya kampanjer erbjuder telekomjätten fri surf på sociala medier som Facebook och Twitter, och på musiktjänster som Spotify och Sveriges Radio.

Kampanjerna har anmälts hundratals gånger till Post- och Telestyrelsen, och nyligen gick 27 mediechefer samman i ett gemensamt upprop där man krävde att regeringen agerar. De menade att Telia snedvrider konkurrensen och skapar en beroendeställning till Facebook, som får ett för stort inflytande bland svenska internetanvändare.

Nätneutralitet

– Det här handlar om huruvida en multinationell gigant ska få sätta spelreglerna för svensk media, och få hjälp av Sveriges största telekombolag där regeringen är en av de största ägarna. Jag anser att det finns en frapperande naivitet i de här frågorna, säger Charlotta Friborg, chefredaktör och VD för Upsala Nya Tidning.

Saknade tydliga svar

Bakom uppropet står bland andra Expressen, Aftonbladet, SVT, SR, Svenska Dagbladet och TV4. På fredagseftermiddagen mötte de närings- och IT-minister Mikael Damberg (S) och kulturminister Alice Bah Kuhnke (MP) för att diskutera kritiken.

– Jag är nöjd med att ministrarna bjöd in till mötet, deras intention att lyssna och ställa frågor tycker jag är positiv. Men det som vi nog alla upplevde var att vi inte fick några tydliga svar, säger Fredric Karén, chefredaktör för Svenska Dagbladet.

Ansvarig minister Mikael Damberg har sedan tidigare avböjt att kommentera huruvida Telias agerande strider mot de nya EU-reglerna om nätneutralitet, och lämnade samma besked på mötet: Det är upp till Post- och Telestyrelsen (PTS) att avgöra frågan, något annat skulle vara ministerstyre.

– Damberg har formellt rätt i det. Men om man tittar i PTS stadgar, så framgår det tydligt att den här typen av uppgörelser inte är förenliga med regelverket. I min värld är det inte så mycket att utreda, det finns tydliga regler, säger Fredric Karén.

Telia håller fast vid kampanjen

Från Telias håll menar man att deras kampanjer inte strider mot nätneutraliteten, utan att de är i linje med EU-kraven. PTS har inlett en granskning av de två kampanjerna, tillsammans med operatören Tres satsning på fri surf på musiktjänster. När dessa blir färdiga är oklart.

Under tiden ser kritiken ut att fortsätta: Charlotta Friborg har inte ändrat uppfattning efter regeringsmötet.

– Det var inget fel på bemötandet, men jag känner inte att regeringen förstått de konkurrensmässiga problemen med sådana här samarbeten, och det förvånar mig, säger hon till Kulturnyheterna.

Närings- och it-minister Mikael Damberg har genom sin pressperson avböjt en intervju med Kulturnyheterna.

Nätneutralitet

Nätneutralitet har varit en hett omdebatterad fråga i it-världen på senare år. Begreppet innebär att all trafik på internet ska behandlas lika – ingen ska kunna köpa en ”gräddfil” där deras trafik prioriteras framför andras, och bredbandsleverantörer får inte blockera eller begränsa trafik.

Nyligen infördes krav på nätneutralitet i hela EU, i och med en ny EU-förordning som trädde i kraft den 30 april.

Telias nya abonnemang erbjuder fri surf på Facebook, Twitter, Instagram, Whatsapp och Kik, något som företaget menar är i linje med de nya kraven. Fenomenet kallas för zero rating och debatteras för närvarande inom hela EU.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Nätneutralitet

Mer i ämnet