Sveriges Radio i fri surf-kampanj med Telia

Uppdaterad
Publicerad

I tisdagens medieupprop var Sveriges Radios vd Cilla Benkö en av kritikerna mot Telias kampanj med fri surf. Samtidigt är SR ett av företagen som är en del av Telias erbjudande.” För oss kom den här kampanjen lite som en överraskning”, säger Tomas Granryd, ställföreträdande digital direktör på SR.

Telias nya abonnemang erbjuder fri surf på sociala medier, och har skapat en intensiv debatt om teleoperatörernas roll och om kampanjen bryter mot nätneutraliteten.

Hundratals har anmält kampanjen till Post- och Telestyrelsen, Sveriges Konsumenter säger att den ”förgiftar marknaden” och på tisdagen krävde 27 svenska mediechefer att regeringen stoppar den här typen av erbjudanden.

Nätneutralitet

Fri surf på SR

Nu visar det sig att Telia också erbjuder en ny tilläggstjänst, som bland annat ger fri surf på Spotify, Storytel – och Sveriges Radio.

– Det är precis samma typ av tjänst, kunderna får tillgång till de här tjänsterna utan att det påverkas deras surfmängd. Vi måste avräkna trafiken tillsammans med våra partners och vi har löst det på samma sätt med Sveriges Radio som med Facebook och Twitter, säger Jonas Hasselberg, konsumentchef på Telia.

”Vi kan inte ha någon synpunkt”

Cilla Benkö, vd för Sveriges Radio, var en av de 27 mediecheferna som deltog i tisdagens medieupprop, där de beskrev Telias fri surf-abonnemang som ett hot mot pressfriheten, ett snedvridande av konkurrensen och ett brott mot nätneutraliteten. Men i och med det nya abonnemangstillägget är SR ett av företagen som gynnas av Telias erbjudande.

– Vi kan inte ha någon synpunkt på Telias kampanjarbete. Vi är ett företag som är öppet och tillgängliggör vårt material och i och med det står det här företaget fritt att testa att göra en sån här kampanj, säger Tomas Granryd, ställföreträdande digital direktör på SR.

En överraskning

Enligt Tomas Granryd tog Telia kontakt med SR för drygt ett år sedan och visade intresse för att göra deras material gratis på via deras mobilnät. Men samtalen tog slut i höstas förra året.

– Vi har fört diskussioner, sen har vi inte diskuterat mer. Om man kallar det för ett samarbete så är det ett samarbete, men vi har inte skrivit något avtal eller något sånt, åtminstone inte vad jag känner till. För oss kom den här kampanjen lite som en överraskning. Vi kommer titta vidare på om denna kampanj är förenlig med vårt oberoende och att den inte underminerar vår trovärdighet. 

Telia menar däremot att det är ett direkt samarbete mellan företagen som tog vid för flera månader sedan.

– Det här smyglanserade vi redan i höstas, så det här något vi har gjort tillsammans med dem i många månader nu, säger Jonas Hasselberg.

Kulturnyheterna har förgäves sökt Cilla Benkö, vd på Sveriges Radio, för en kommentar.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Nätneutralitet

Mer i ämnet