Telias nya abonnemang erbjuder fri surf på sociala medier, och har skapat en intensiv debatt om teleoperatörernas roll och om kampanjen bryter mot nätneutraliteten.
Hundratals har anmält kampanjen till Post- och Telestyrelsen, Sveriges Konsumenter säger att den ”förgiftar marknaden” och på tisdagen krävde 27 svenska mediechefer att regeringen stoppar den här typen av erbjudanden.
Fri surf på SR
Nu visar det sig att Telia också erbjuder en ny tilläggstjänst, som bland annat ger fri surf på Spotify, Storytel – och Sveriges Radio.
– Det är precis samma typ av tjänst, kunderna får tillgång till de här tjänsterna utan att det påverkas deras surfmängd. Vi måste avräkna trafiken tillsammans med våra partners och vi har löst det på samma sätt med Sveriges Radio som med Facebook och Twitter, säger Jonas Hasselberg, konsumentchef på Telia.
”Vi kan inte ha någon synpunkt”
Cilla Benkö, vd för Sveriges Radio, var en av de 27 mediecheferna som deltog i tisdagens medieupprop, där de beskrev Telias fri surf-abonnemang som ett hot mot pressfriheten, ett snedvridande av konkurrensen och ett brott mot nätneutraliteten. Men i och med det nya abonnemangstillägget är SR ett av företagen som gynnas av Telias erbjudande.
– Vi kan inte ha någon synpunkt på Telias kampanjarbete. Vi är ett företag som är öppet och tillgängliggör vårt material och i och med det står det här företaget fritt att testa att göra en sån här kampanj, säger Tomas Granryd, ställföreträdande digital direktör på SR.
En överraskning
Enligt Tomas Granryd tog Telia kontakt med SR för drygt ett år sedan och visade intresse för att göra deras material gratis på via deras mobilnät. Men samtalen tog slut i höstas förra året.
– Vi har fört diskussioner, sen har vi inte diskuterat mer. Om man kallar det för ett samarbete så är det ett samarbete, men vi har inte skrivit något avtal eller något sånt, åtminstone inte vad jag känner till. För oss kom den här kampanjen lite som en överraskning. Vi kommer titta vidare på om denna kampanj är förenlig med vårt oberoende och att den inte underminerar vår trovärdighet.
Telia menar däremot att det är ett direkt samarbete mellan företagen som tog vid för flera månader sedan.
– Det här smyglanserade vi redan i höstas, så det här något vi har gjort tillsammans med dem i många månader nu, säger Jonas Hasselberg.
Kulturnyheterna har förgäves sökt Cilla Benkö, vd på Sveriges Radio, för en kommentar.