Filmen, som är regissören Léonor Serrailles debut, kretsar kring Paula, som efter att ha dumpats av sin pojkvän försöker få ordning på sitt liv i ett aggressivt och ogästvänligt Paris med expojkvännens katt i släptåg.
Jeune femme har fått stor uppmärksamhet i hemlandet och vann i våras Guldkameran i Cannes. Teamet bakom filmen består uteslutande av kvinnor, men enligt filmens producent Sandra Da Fonseca, på plats i Stockholm under festivalen, handlade det inte om ett medvetet val från regissören.
– Léonore hade gjort en kortfilm med sina vänner från filmskolan – och när hon sedan skulle göra Jeune femme vände hon sig till dem igen. Först under inspelningen insåg hon att alla personer i teamet med viktiga positioner var kvinnor, men det fanns ingen tanke bakom det. Snarare kan man väl hoppas man att man en dag inte kommer att lägga märke till något liknande.
Baserad på egna erfarenheter
Enligt Sandra Da Fonseca kom idén till Jeune femme från Léonore Serrailles eget liv – samtidigt som hon understryker att filmens utagerande huvudperson Paula är raka motsatsen till dess regissör.
– Filmen handlar om Léonores möte med Paris – som kan vara en hård stad för den som inte har pengar. Precis som filmens Paula studerade hon och hade en massa extrajobb, men där Léonore är reserverad och lugn har Paula en stor käft och är aldrig är rädd att säga vad hon tycker.
Förvånad över mäns förvåning
På frågan hur debatten sett ut i Frankrike efter #metoo-uppropet säger Sandra Da Fonseca att hon är förvånad över att så många män sagt sig vara ovetande om de sexuella trakasserier som kvinnor utsätts för – inte bara inom filmbranschen, utan i samhället i allmänhet.
– De flesta kvinnor har redan när de är 12 år råkat ut för något mer eller mindre allvarligt och är medvetna om hur verkligheten ser ut. Samtidigt verkar det som om männen antingen inte har en aning om det här, eller överhuvudtaget inte vill veta något om det
”Priset betyder mycket”
Enligt Sandra Da Fonseca kommer Léonore Serrailles nästa film troligtvis vara en polisfilm med noir-förtecken, och hon nämner John Cassavetes Mordet på en kinesisk bookmaker som en av regissörens influenser.
Och att Jeune femme nu vunnit Bronshästen under Stockholms Filmfestival betyder mycket för teamet bakom filmen, enligt Sandra Da Fonseca.
– Det känns fantastiskt. Filmen vann ju Guldkameran i Cannes, vilket vi så klart blev väldigt glada över, men det här priset visar att filmen även fungerar i en annan kultur än den franska. Och det betyder enormt mycket för oss.