Marie Fredrikssons visuella album Den ständiga resan blev starskottet för hela Jonas Åkerlunds karriär. Foto: TT

Jonas Åkerlund: ”Marie var den första som gav mig en riktig chans”

Uppdaterad
Publicerad

Beskedet om Marie Fredrikssons död har tagit hårt på Jonas Åkerlund, som har gjort majoriteten av Roxettes älskade musikvideos. Nu berättar stjärnregissören om hur Marie Fredriksson la grunden för hans karriär, och om minnena av en sällsynt genuin artist som alltid talade från hjärtat.

Madonna, Beyoncé, Lady Gaga, Metallica och Rolling Stones. Regissören Jonas Åkerlund är världsberömd för sina egensinniga musikvideos, och flest av alla har han gjort för Roxette. Genom åren har han visualiserat tio av Roxettes singlar, och relationen till både Marie Fredriksson och Per Gessle har varit nära. Åkerlund tog emot tisdagens dödsbud om vännen Marie Fredriksson med sorg:

– Jag minns förutom all musik alla länder vi varit i, och allt vi gjort tillsammans. Jag är så otroligt tacksam för alla de här fina minnena som Marie och Per erbjöd mig. Att jag fick chansen att vara med är otroligt, säger Jonas Åkerlund till Kulturnyheterna.

Musikvideos och visuella album

Wish I could fly, The centre of the heart is a suburb to the brain och Run to you är några av de Roxette-låtar vars musikvideos regisserats av Jonas Åkerlund. Men samarbetet med Marie Fredriksson inleddes långt tidigare. I början av 90-talet var Jonas Åkerlund ett okänt namn i musikbranschen, och det var Marie Fredriksson självbiografiska, visuella album Den ständiga resan som blev hans genombrott 1992.

– Marie var den första som gav mig en riktig chans. Vi gjorde ett visuellt album, som alla gör nu, redan då. Jag hade aldrig jobbat med en artist som var så begåvad. Tack vare det lärde jag känna Per, fick göra Roxette-videos och så småningom allt annat som jag gjort, säger Jonas Åkerlund.

”Allt kom från hjärtat”

Samarbetet fortsatte i 24 års tid, hela vägen fram till dokumentären Roxette Diaries 2016, där Åkerlund skildrade duons enorma karriär genom Per Gessles och Marie Fredrikssons privata filmer från 80- och 90-talet. I dag minns Jonas Åkerlund åren med Roxette och Marie Fredriksson med värme:

– Hon var så himla fin, så gedigen, en av otroligt få artister som jag jobbat med som var på riktigt, där allt kom från hjärtat. Det är få förunnat för artister på den nivån, och för artister överhuvudtaget.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.