Jan Fager och Ulrika Hyllert Foto: Bosthlm och Tor Johnsson

Coronakrisen: Frilansjournalister förlorar uppdrag

Uppdaterad
Publicerad

Annonsintäkter som rasar, frilansjournalister som står utan uppdrag och stor oro. Mediebranschen står inför stora utmaningar i spåren av coronapandemin. Nu uppmanar Tidningsutgivarna (TU) och Journalistförbundet regeringen att vidta åtgärder för att dämpa det ekonomiska bakslaget.

– Vi behöver ett riktat stöd till mediebranschen, säger Ulrika Hyllert, ordförande för Journalistförbundet, till Kulturnyheterna.

Under fredagen stod det klart att staten skjuter till en halv miljard kronor i akut stöd till kulturen till följd av coronapandemins konsekvenser, men huruvida det kan komma mediebranschen till del är ännu oklart.

”En krisdrabbad bransch”

Enligt Journalistförbundet behövs ett riktat stöd till mediebranschen som befinner sig i kris.

– Det här är en krisdrabbad bransch som arbetar för högtryck. Behovet av och intresset för journalistik har aldrig varit så stort som nu, samtidigt går branschen på knäna, säger Ulrika Hyllert, ordförande för Journalistförbundet, till Kulturnyheterna.

Under fredagen överlämnade förbundet flera åtgärdsförslag till kulturminister Amanda Lind (MP). Det handlar om att stärka mediebranschens förutsättningar i stort, till exempel genom förstärkt presstöd, sänkt porto och slopad moms för medier.

Det handlar också om att utveckla trygghetssystemen för journalister.

– Fler måste få tillgång till ersättning. Ett av våra förslag är att man som egenföretagare ska kunna få lägga sitt företag vilande och inte, som reglerna ser ut nu, behöva stänga ner för att få rätt till a-kassa.

Enligt Journalistförbundet är frilansjournalister särskilt utsatta. I en enkät som gått ut till förbundets frilansmedlemmar uppger närmare hälften av de drygt 600 svarande att de har förlorat uppdrag till följd av coronapandemin. En tredjedel uppger att de inte har möjlighet att täcka upp för inkomstbortfallet.

TU larmar om stora annonstapp

Även Tidningsutgivarna (TU) larmar om en allt tuffare ekonomisk situation, inte minst i form av enorma annonstapp, något som Kulturnyheterna tidigare har rapporterat.

Enligt en undersökning som TU har gjort framkommer att medlemsföretagen räknar med nedgångar på mellan 30 och 60 procent i annonsintäkter, under 2020. Det motsvarar ett inkomstbortfall på mellan 1,5 till 2,5 miljarder kronor, berättar Jan Fager, tillförordnad vd för TU.

– Det här är en bransch som i bästa fall går runt. Om du plockar bort en så stor del av intäkterna kommer det leda till att både uppsägningar och titlar försvinner. Det rör sig om ett gigantiskt intäktsbortfall.

I en skrivelse till regeringen lägger TU fram ett antal förslag till krisåtgärder, bland annat att tidsbegränsat lönestöd och tidsbegränsat avskaffande av arbetsgivaravgift införs och att mediestödet omregleras.

Tycker du att regeringen förstår allvaret i situationen?

– Ja, det tycker jag. Samtidigt måste mediebranschen konkurrera med många olika äskningar nu, både från kulturen, idrotten och vården. Men det här är inget vanligt vardagsgnäll, det finns risk för att en stor del av intäkterna som finansierar den fria journalistiken är borta nu.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.