• Viktigt meddelande:

    Viktigt meddelande till allmänheten i Skelleftehamn och Örviken i Skellefteå kommun, Västerbottens län. Det brinner i ett industriområde med kraftig rökutveckling till följd. Räddningsledaren uppmanar alla i området att gå inomhus och stänga dörrar, fönster och ventilation. För mer information lyssna på Sveriges Radio P4 Västerbotten.

En delad bild med två sektioner. Den vänstra sektionen visar en person med krulligt hår som sitter i en inomhusmiljö, iklädd en t-shirt med en grafisk design. Den högra sektionen visar en man som talar vid en utomhusevent, klädd i en röd keps och en blå t-shirt, framför en stor skylt med texten ”TRUMP VANCE”. En stor folkmassa är synlig i bakgrunden.

Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
Skådespelaren Dennis Quaid talade på ett Trumpmöte medan artisten Chappell Roan egentligen inte vill stötta någon. Se mer om hur artister förväntas ta politisk ställning i klippet. Foto: Tiktok/TT/AP

Kändisar viktiga i USA-valet – men riskerar sina egna varumärken

Uppdaterad
Publicerad

Pressen ökar på Donald Trump och Kamala Harris i samband med det stundande valet i USA. Men även pressen på kända artister och skådespelare.

– Trycket på att kändisar ska uttala sig har ökat, säger PR-specialisten Margo Gordon.

De håller tal, uppträder och lägger upp långa inlägg i sociala medier där de stöttar en kandidat eller uppmanar fans att rösta.

På Trumps kampanjmöten syns bland andra Kid Rock, Amber Rose och Dennis Quaid, medan Beyoncé, Samuel L Jackson och Bruce Springsteen är team Harris.

USA-val 2024

– Kändisarna kan vara jätteviktiga, speciellt för de osäkra väljarna som kanske inte har bestämt sig men som litar på den kändis de ser upp till, säger SVT:s reporter Sofia Yohannes, som bevakar valet.

Enligt henne används framförallt kändisar för att nå ut till yngre väljare som ofta tar del av nyheter och politik via sociala medier.

”Riskerar sitt personliga varumärke”

Margo Gordon är PR-specialist på Redgert Comms och har jobbat med politiska kampanjer i USA. Enligt henne har sociala medier förstärkt förväntningarna från fans att få reda på vad deras favoritskådespelare och artister har för politiska åsikter.

– Det finns ett slags parasocialt förhållande när det gäller allmänheten och kändisar, där människor känner sig berättigade att veta vad kändisarnas personliga övertygelser är. De vill veta att det stämmer överens med dem, och det är därför de följer dem, säger hon.

Men att kändisar starkt förknippas med en politisk kandidat har sina risker, menar Margo Gordon.

– Om man lutar för mycket åt höger eller för mycket åt vänster riskerar man sitt personliga varumärke, som man tjänar pengar på.

Vill inte förknippas med någon

Artisten Chappell Roan har det senaste året både slagit igenom som artist och kommit att förknippas med sitt engagemang för hbtq-personer och palestiniers sak. I en video på Tiktok säger hon att hon inte tycker att något av partierna är bra nog i dessa frågor, men att hon kommer rösta på Kamala Harris.

Hör mer om Chappell Roan, samt hur kändisars varumärken och politik hänger ihop, i videon längst upp.

Två kvinnor står på en offentlig plats och håller i skyltar med text som uttrycker sina åsikter. En reporter intervjuar dem med en mikrofon. I bakgrunden syns en person med en insamling av pins och ett plakat med texten ”ANTI-TRUMP”. Stämningen verkar engagerad och aktiv, med andra deltagare i närheten.

Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
Tycker Kamala Harris-väljarna att de påverkas av att deras favoritkändisar tar politisk ställning? Se vad de svarar i videon. Foto: SVT/Cornelia Schauermann

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

USA-val 2024

Mer i ämnet