De håller tal, uppträder och lägger upp långa inlägg i sociala medier där de stöttar en kandidat eller uppmanar fans att rösta.
På Trumps kampanjmöten syns bland andra Kid Rock, Amber Rose och Dennis Quaid, medan Beyoncé, Samuel L Jackson och Bruce Springsteen är team Harris.
– Kändisarna kan vara jätteviktiga, speciellt för de osäkra väljarna som kanske inte har bestämt sig men som litar på den kändis de ser upp till, säger SVT:s reporter Sofia Yohannes, som bevakar valet.
Enligt henne används framförallt kändisar för att nå ut till yngre väljare som ofta tar del av nyheter och politik via sociala medier.
”Riskerar sitt personliga varumärke”
Margo Gordon är PR-specialist på Redgert Comms och har jobbat med politiska kampanjer i USA. Enligt henne har sociala medier förstärkt förväntningarna från fans att få reda på vad deras favoritskådespelare och artister har för politiska åsikter.
– Det finns ett slags parasocialt förhållande när det gäller allmänheten och kändisar, där människor känner sig berättigade att veta vad kändisarnas personliga övertygelser är. De vill veta att det stämmer överens med dem, och det är därför de följer dem, säger hon.
Men att kändisar starkt förknippas med en politisk kandidat har sina risker, menar Margo Gordon.
– Om man lutar för mycket åt höger eller för mycket åt vänster riskerar man sitt personliga varumärke, som man tjänar pengar på.
Vill inte förknippas med någon
Artisten Chappell Roan har det senaste året både slagit igenom som artist och kommit att förknippas med sitt engagemang för hbtq-personer och palestiniers sak. I en video på Tiktok säger hon att hon inte tycker att något av partierna är bra nog i dessa frågor, men att hon kommer rösta på Kamala Harris.
Hör mer om Chappell Roan, samt hur kändisars varumärken och politik hänger ihop, i videon längst upp.