• Viktigt meddelande:

    Viktigt meddelande till allmänheten i Skelleftehamn och Örviken i Skellefteå kommun, Västerbottens län. Det brinner i ett industriområde med kraftig rökutveckling till följd. Räddningsledaren uppmanar alla i området att gå inomhus och stänga dörrar, fönster och ventilation. För mer information lyssna på Sveriges Radio P4 Västerbotten.

Alexandra ”Kissie” Nilsson är en av Sveriges mest kända bloggare. Foto: TT

Kissie stäms av Konsumentombudsmannen

Uppdaterad
Publicerad

Vad som är reklam och inte på bloggar och medier måste bli tydligare. Det menar Konsumentombudsmannen som nu stämmer den kända modebloggaren Alexandra ”Kissie” Nilsson och företaget Tourn Media för smygreklam.

Det är inte alltid lätt att veta vad som är reklam på sociala medier, som SVT Nyheters tidigare granskning har visat. Flera kända profiler på bland annat Instagram tar betalt för att visa upp olika produkter för sina användare, men att det rör sig om reklam är inte alltid tydligt för läsaren.

Detta vill Konsumentverket komma åt, som Kulturnyheterna har rapporterat om tidigare. Nu vill de testa den nuvarande marknadsföringslagen genom att stämma modebloggaren Kissie och företaget Tourn Media för smygreklam. Anledningen är att Kissie gjort reklam för företaget Mobilåtervinning på sin blogg och på Instragram, men enligt KO utan att tillräckligt tydligt visa att det rörde sig om en marknadsföringskampanj.

#doldreklam

Kan vara olagligt

Tourn Media är enligt KO medskyldiga till brottet då de förmedlat reklamuppdraget. Men om det är ett brott att göra smygreklam i social medier är i dagsläget oklart. Den nuvarande marknadsföringslagen anger inte exakt hur tydlig man måste vara med att man gör reklam.

– Vi vill att ett domstolsavgörande ska leda fram till klarare praxis och att bloggare och andra som skriver på uppdrag mot ersättning i framtiden blir tydligare med att ange att det är fråga om reklam och vem som ligger bakom reklamen, säger Cecilia Tisell, KO, i ett pressmeddelande.

Välkomnar en prövning

Robin Stenman, vd och grundare för Tourn Media, välkomnar initiativet för tydligare regler, även om han inte ser fram emot en juridisk konflikt.

– Branschen behöver tydliga riktlinjer för hur man får göra reklam, så det är bra med en prövning i domstol av den här frågan, säger han till Kulturnyheterna.

Alexandra ”Kissie” Nilsson håller också med om att reglerna behöver förtydligas.

”Jag anser att det behövs tydligare regler för hur vi bloggare ska markera ut reklam. Därför tycker jag att det är bra att fallet prövas i domstol. Dock tycker jag givetvis att det är trist att det behövde bli jag som får möta KO i domstol då jag anser att jag har markerat ut så tydligt som jag bara kan” skriver hon i ett mejl till Kulturnyheterna.

Ändrade upplägget

Enligt Robin Stenman var kampanjen märkt som reklam, men Konsumentverket hörde tidigt av sig och anmärkte på att det inte var tillräckligt tydligt. Då ändrade man upplägget något, och har sedan dess inte hört något mer.

– Så fort de kom med med kritik rättade vi oss efter det, så det är lite tråkigt att det blir just vi som går vidare till domstol. Men för vår bransch är det viktigt att att den här frågan prövas, säger Robin Stenman.

Försökt ha en öppen dialog

Alexandra Nilsson berättar att hon har försökt att ha en öppen dialog med KO om hur hon ska markera ut reklam och att hon även har deltagit i möten med dem för att diskutera saken.

”Jag är väldigt mån om att alltid markera ut reklam, tyvärr ansåg inte KO att markeringen var tillräckligt tydlig. Jag tog åt mig av kritiken och såg till att markera inlägget ytterligare så det skulle bli ännu tydligare för mina följare att det är reklam det rör sig om”, skriver Alexandra Nilsson och tillägger:

”När jag jobbar ihop med Tourn är vi alltid noga med att annonsmärka inläggen och det gällde även när vi publicerade inlägget som är anmält. Men som sagt finns eller fanns det inga tydliga riktlinjer för oss att gå efter så därför var vi extra noga med att möta all kritik som vi fick. Jag anser att vi har mött kritiken på bästa möjliga sätt”.

KO har tidigare också övervägt att stämma Aftonbladet för deras samarbeten med bland andra Telia och Compricer.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

#doldreklam

Mer i ämnet