Flera Instagram-profiler höll upp ett glas vatten mot betalning när SVT Nyheter testade verktyget GoSnap. Foto: Skärmdump

SVT:s granskning: Pengar för länkar och köpta Instagram-bilder

Uppdaterad
Publicerad

Tusen kronor för en länk – om det inte framgick att den var betald. Lagen säger att det alltid ska framgå att reklam är just reklam. Men SVT Nyheters granskning visade en rad exempel på motsatsen.

”Testade en av McDonalds nya smoothies; Ananas&Mango. Den var riktigt smaskig må jag säga! Satt riktigt fint i kaggen”

Så skrev en ung Youtube-profil om en ny produkt från en snabbmatskedja, i ett inlägg på Instagram. Profilen hade fått betalt av företaget, något som inte framgick av inlägget.

#doldreklam

Även livsmedelsjättar som Unilever och Carlsberg hade köpt kampanjer i sociala medier utan tydlig reklammärkning, visade SVT Nyheters granskning för två år sedan. Samtliga företag hävdade att de ville följa lagen – som dock kräver att det ska framgå tydligt att betald marknadsföring är just detta. Det finns inget undantag för sociala medier.

Två tester

SVT Nyheter genomförde två egna tester. I det ena fallet utgav vi oss för att vara bloggaren ”Melinda”, som snabbt erbjöds pengar för att lägga in länkar i sina texter – men utan att skriva ut att det handlade om reklam.

Vi testade också den dolda reklamen från andra hållet – och beställde en Instagram-kampanj hos tjänsten GoSnap. Vi fick enkelt Instagram-profiler att mot betalning hålla upp ett glas vatten och upprepa några beställda fraser.

Granskningen fick stor uppmärksamhet, och kritiserades också av bloggare som bland annat menade att SVT målade ut en ny yrkeskår av sociala medier-profiler som lagbrytare – något SVT Nyheters dåvarande chef Ulf Johansson tillbakavisade i en debattartikel.

Företaget Splay som ligger bakom GoSnap svarade att man inte bröt mot några lagar, men gick strax efter granskningen ut med nya riktlinjer om reklammärkning. Bolaget förnekade dock att det skulle funnits något samband med granskningen.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

#doldreklam

Mer i ämnet