”Testade en av McDonalds nya smoothies; Ananas&Mango. Den var riktigt smaskig må jag säga! Satt riktigt fint i kaggen”
Så skrev en ung Youtube-profil om en ny produkt från en snabbmatskedja, i ett inlägg på Instagram. Profilen hade fått betalt av företaget, något som inte framgick av inlägget.
Även livsmedelsjättar som Unilever och Carlsberg hade köpt kampanjer i sociala medier utan tydlig reklammärkning, visade SVT Nyheters granskning för två år sedan. Samtliga företag hävdade att de ville följa lagen – som dock kräver att det ska framgå tydligt att betald marknadsföring är just detta. Det finns inget undantag för sociala medier.
Två tester
SVT Nyheter genomförde två egna tester. I det ena fallet utgav vi oss för att vara bloggaren ”Melinda”, som snabbt erbjöds pengar för att lägga in länkar i sina texter – men utan att skriva ut att det handlade om reklam.
Vi testade också den dolda reklamen från andra hållet – och beställde en Instagram-kampanj hos tjänsten GoSnap. Vi fick enkelt Instagram-profiler att mot betalning hålla upp ett glas vatten och upprepa några beställda fraser.
Granskningen fick stor uppmärksamhet, och kritiserades också av bloggare som bland annat menade att SVT målade ut en ny yrkeskår av sociala medier-profiler som lagbrytare – något SVT Nyheters dåvarande chef Ulf Johansson tillbakavisade i en debattartikel.
Företaget Splay som ligger bakom GoSnap svarade att man inte bröt mot några lagar, men gick strax efter granskningen ut med nya riktlinjer om reklammärkning. Bolaget förnekade dock att det skulle funnits något samband med granskningen.