På fredagen tog konsumentminister Per Bolund (MP) emot en utredning om det nya reklamlandskapet, som tillsattes efter bland annat SVT:s granskning av dold reklam i sociala medier 2016.
Utredaren, den förre Konsumentombudsmannen Gunnar Larsson, föreslår bland annat att företag bakom olika nätplattformar ska kunna ställas till svars när innehållet bryter mot lagen.
– Och det gäller även de stora företag som ibland verkligen seglar under radarn eftersom de inte ens finns i Sverige, säger Gunnar Larsson.
Falsk identitet
Han föreslår också att Konsumentverket ska kunna bedriva tillsyn under falsk identitet, för att komma åt den reklam som i dag ofta är helt individuellt anpassad. Verket ska till exempel kunna utge sig för att vara en ung användare i sociala medier.
– Annars vet man inte som tillsynsmyndighet vad det är för reklam som är ute på marknaden, den är så specialiserad på varje individ.
Snabb utredning
Konsumentminister Per Bolund säger nu till SVT Nyheter att en sådan lagändring är på gång. Bakgrunden är nya EU-regler som till år 2020 ska vara införda i svensk lag.
– Så där kommer vi att göra en snabb utredning som ser till att vi nu justerar våra lagar så våra myndigheter kan agera kraftfullt.
Så Konsumentverket ska kunna spela en sjuåring på internet för att se vad sjuåringen möts av för budskap?
– Ja och därigenom också om det är ett tillåtet reklambudskap eller inte.