Gosnap är en tjänst som länkar samman populära, ofta unga profiler på Instagram, Youtube och Twitter – så kallade influencers – med företag som vill använda profilerna i sina annonskampanjer.
Tjänsten marknadsförs med stora profiler som modebloggaren Kenza Zouiten, artisten Zara Larsson och Youtubestjärnan Clara Henry. Man beskriver sig som ”den främsta plattformen för varumärken som vill samarbeta med de största stjärnorna i sociala medier”.
Profiler får hälften
Annonsörerna väljer vilken målgrupp de vill ha, hur många de vill nå och hur profilerna ska uttrycka sig. Formuleringarna kommer sedan i profilernas egna uppdateringar, och inte som särskilda annonsposter.
Enligt Vigor Sörman, vd för MTG-ägda medieföretaget Splay som står bakom Gosnap, får profilerna som deltar i en kampanj minst hälften av det belopp som företaget betalat för sin kampanj.
Når ända ned till 13 år
SVT har testat Gosnap, för att se hur det fungerar från annonsör till slutlig publicering. Vi utgav oss för vara ett företag och registrerade ett annonsörskonto på Gosnap. Vi beställde sedan en Instagramkampanj om vanligt vatten, med instruktioner om att Instagramprofilerna skulle hålla upp ett glas vatten.
Flera profiler nappade på kampanjen och publicerade uppdateringar enligt våra instruktioner. För vår budget på 20.000 kronor nådde testkampanjen enligt Gosnap 200.000 följare.
I verktyget har annonsören möjlighet att styra både kön, ålder och intressen på den tilltänkta målgruppen. Den lägsta ålderskategorin är 13-17 år. SVT Nyheter valde i testet att inte göra någon sådan avgränsning.
SVT har tidigare visat hur Gosnap i flera kampanjer låtit unga profiler marknadsföra olika varumärken utan tydlig annonsmarkering, trots att lagen kräver att reklam alltid ska vara tydligt markerad
Säger att de följer lagen
Vigor Sörman betonar att Splay alltid följer lagen, och förklarar att det han kallar varumärkessamarbeten behövs eftersom det annars är svårt eller omöjligt för innehållsskapare att tjäna pengar på Youtube eller Instagram.
I de Gosnap-kampanjer där Splay inte aktivt deltagit i innehållskapandet, läggs ansvaret för att kampanjen följer lagen, helt och hållet på annonsörerna och de medverkande sociala medier-profilerna själva. Det framgår också av de avtal som annonsör respektive influencer måste godkänna för att bli medlem i Gosnap.
Efter att SVT konfronterat Splay med vårt test har kampanjbilderna plockats bort.