En person i en blå skjorta sitter i förgrunden, medan en broschyr med texten ”SVENSKA FOLKET OCH AI 2024” är synlig till höger. Bakgrunden har ett otydligt mönster som kompletterar scenen.

Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
Borde AI-bolagen betala för sin användning av musik, bilder, text och video? Och hur har inställningen till AI förändrats? I videon ser du vad svenska folket tycker. Foto: Henrik Norrsell/ SVT

Kriget mellan kulturbranschen och AI-bolagen – så tycker svenskarna

Publicerad

Det senaste året har AI-bolag kritiserats för att ta musik, bilder och annat innehåll utan lov och utan att betala. Bolagen själva menar att de inte stjäl, utan studerar mänskligt skapande. Nu har en ny studie undersökt vad svenska folket tycker.

Sedan 2018 har analysföretaget Insight intelligence undersökt svenskars attityder till AI, och i årets rapport tar kulturfrågor stor plats. Studien visar att allt fler svenskar använder AI i vardagen, allra mest för översättning (38 procent). Men redan på andra plats har de kreativa AI-tjänsterna seglat upp (32 procent).

– Det som ökar mest är användandet av de generativa AI-tjänsterna som chat-gpt, Dall-e och andra, som blivit tillgängliga för privatpersoner bara de senaste åren, säger Lukas Berg, vd på Insight intelligence.

Studien visar även att majoriteten, 61 procent, föredrar att ta del av musik, film, konst och annan kultur som människor har skapat. Men var fjärde svensk tycker att det inte är så viktigt om AI eller människa skapat verket.

– De menar att om man till exempel ser på en film som håller samma kvalitet och man inte vet om att det är AI, så spelar det egentligen ingen roll, säger Lukas Berg.

Oron: svårare att skilja sant från falskt

Svenskarnas största orosmoln kring AI har också att göra med just generativ AI: hälften av studiedeltagarna oroar sig för att tekniken gör det allt svårare att skilja på äkta och falskt innehåll. 18 procent oroar sig även för att AI ska ha negativ påverkan på mänskligt skapande.

I år har studien även inkluderat en helt ny fråga som blivit högaktuell de senaste åren, med stora protester såväl i Hollywood som här i Sverige: frågan om ifall AI-bolagen borde betala för sin användning av bilder, musik, video och text som människor har skapat? I videon får du koll på vad svenska folket tycker.

Om studien

Undersökningen ”Svenska folket och AI” ges ut av analysföretaget Insight intelligence för sjunde året i rad. Studien är genomförd i samarbete med Integritetsskyddsmyndigheten, Myndigheten för digital förvaltning, eSam och Bonus Copyright Access. Insight Intelligence har varit övergripande ansvarig för arbetet.

Undersökningen baseras på svar från 1000 personer i Sverige mellan 16 och 70 år som under oktober 2024 har intervjuats av Verian genom Sifopanelen som är en riksrepresentativ webbpanel med slumpmässigt urval.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.