Peter Kullgren (KD). Foto: Henrik Montgomery/TT

Kristdemokraterna vill ”skala av krimskramset” i public service

Uppdaterad
Publicerad

Kristdemokraternas partistyrelse vill verka för en ny inriktning för SR, SVT och UR. Partiet vill ”skala av krimskramset” och fokusera på kärnverksamheten, skriver KD:s partisekreterare Peter Kullgren i en debattartikel i Dagens Nyheter.

Kristdemokraternas partistyrelse har fattat beslut om att framför verka för att ”public service-uppdraget smalnas av”, och därmed att SR, SVT och UR ska fokusera på sitt kärnuppdrag snarare än bred underhållning. Det skriver KD:s partisekreterare Peter Kullgren i en debattartikel i Dagens Nyheter.

I debattartikeln menar partiet att public service-verksamheten genom åren kommit att utvecklas utanför kärnan, och att det är dags att SVT förändrar sitt upplägg:

”I en värld med Spotify, iTunes och poddar – har vi fortfarande exakt samma behov av statlig radio? När hela världens tv-underhållningsutbud finns i våra smarta telefoner – ska då SVT bibehålla exakt samma upplägg som tidigare?”, skriver Peter Kullgren i DN.

– Vi har haft en ganska omfattande diskussion en längre tid kring vad man ska göra. Nu har den debatten aktualiserats utifrån att man gått från ett licenssystem till en obligatorisk avgift. Då tycker vi det är viktigt att värna public services kärnuppdrag, och framförallt förmedla nyheter nationellt och regionalt samt sådant som i sig inte är rent kommersiellt, säger Peter Kullgren (KD) till Kulturnyheterna. 

Vill inte se reklamfinansiering

KD anser att en stor del av det som public service-företagen gör kan göras av kommersiella medier och vill att företagen främst ska fokusera på det som ”skulle bli undermåligt utan public service”: regionala nyheter, barnkultur, stora svenska dramaproduktioner som inte är deckare och de nationella minoriteterna.

– Public service har ett särskilt ansvar att möta särskilda behov hos vissa målgrupper: barn och unga, personer med funktionsnedsättning, minoritetsspråkgrupper och förmedla samhällsinformation. Det är där vi tycker att tyngdpunkten ska ligga, säger Peter Kullgren (KD).

I september öppnade Moderaterna för att utreda huruvida public service delvis ska kunna finansieras av reklam. Ett förslag som presenterades på partiets partistämma i mitten av september. Förslaget om reklamfinaniseringen ställer sig dock inte KD bakom.

”Annonsfinansiering leder till maximering av de publiksegment som marknadskrafterna finner mest attraktiva. Man får en tonvikt på program som riktar sig till unga påverkbara konsumenter”, skriver Kullgren i debattartikeln.

Hanna Stjärne: Oroad

SVT:s vd Hanna Stjärne ställer sig kritisk till Kristdemokraternas förslag, skriver hon i ett mejl till Kulturnyheterna. Inte minst ställer hon sig främmande för hur delar av SVT:s utbud beskrivs som ”krimskrams” av Kristdemokraterna.

– Det som upplevs som krimskrams av en person kan vara veckans höjdpunkt för en annan. Om det ska vara en uppgift för politiken att till och med på titelnivå gå in i den definitionen blir jag oroad. Idag tar nästan 9 av 10 del av något från SVT varje vecka så över tid har i princip alla i Sverige en relation till SVT, skriver Hanna Stjärne, vd SVT:

– Ett starkt och brett public service som utvecklar modiga program inom alla genrer är ingen motsättning till en stark kommersiell mediemarknad. Tvärtom tror jag att det är just detta som behövs för att säkra tillgången till svenska program och journalistik i en tid när internationella techjättar skaffar sig allt större inflytande över Sverige.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.