Under andra världskrigets första år var beredskapskultur ett centralt ämne i bland annat den svenska filmbranschen. Så kallade beredskapsfilmer producerades, som komedifilmen ”Landstormens lilla Lotta” (1939) som skildrar hur två män rycker in i militärövningar där båda förälskar sig i lottan Elsa. Även i musiken har beredskapskulturen satt sina spår, som lovsången ”Min Soldat” av Ulla Billquist.
Och nu har frågan om kulturens roll i totalförsvaret återaktualiserats. på det årliga konventet Folk och Kultur i Eskilstuna diskuteras frågor som rör kulturpolitiken, och i år diskuteras just kulturens roll i oroliga tider.
Bland andra medverkade Natalya Pasichnyk som är pianist samt direktör för Ukrainska institutet. I videon ovan berättar hon om kulturens betydelse under kriget i Ukraina, och hur kultur kan stärka försvarsviljan.
”Kulturen formulerar hur totalförsvaret ser ut”
Per Enerud är senior rådgivare vid Myndigheten för psykologiskt försvar och menar att kulturen kan bidra till motståndskraft hos en befolkning.
– Själva kulturen uppstår där människor möts. Och där människor möts formas en idé om en gemenskap och där gemenskapen finns, där finns också motståndskraften, säger Per Enerud.
I videon ovan får du koll på vad ”beredskapskultur” är, och varför Natalya Pasichnyk anser att kulturen är viktig i tider av oro och krig.