En delad bild: Till vänster står en person i en lokal med rosa belysning, iklädd en ljusgrå klänning med en mörkare bälte. Till höger ses samma person bakifrån när hon håller ett tal på en scen inför en stor publik i en konferenshall.

Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
Hör Anne Lagercrantz, vd på SVT, berätta om vilka utmaningar som finns för att nå en yngre publik. Foto: SVT

Så ska SVT nå en yngre publik: ”Det är inte lätt att konkurrera om människors tid”

Uppdaterad
Publicerad

Under fredagen besökte SVT:s vd, Anne Lagercrantz mässan Folk och kultur i Eskilstuna för att prata om kulturens betydelse i krissituationer.

Men hon pratade också om den utmaning som nyhetsmedier står inför. med mer och mer desinformation på bland annat sociala medier.

– Jag tror man måste göra skillnad på redaktionella medier, där man har en profession med faktagranskning och sociala medier, där rykten snabbt kan produceras och spridas, säger hon.

Fler väljer SVT Play

Fler och fler tittare lämnar de tidsbundna sändningarna och väljer istället att se programmen när de själva vill på SVT play och för att nå den yngre publiken krävs ett nytt synsätt, menar Anne Lagercrantz.

– Här behöver vi fundera på det digitala berättandet, allt från tonfall, ämnesval och format.

Men förtroendet för SVT är fortsatt stort, speciellt vid kriser och tittaren ska kunna lita på nyheter. Under sitt framträdande pratade Anne Lagercrantz om vilka utmaningar som finns i och med det stora utbudet på olika streamingtjänster.

– Vi har en viktig roll, inte minst nu, i tider när det är lättare och billigare att fejka information, säger hon.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.