För de regionala scenkonstinstitutionerna som ingår i kultursamverkansmodellen är turnerandet avgörande för de ska kunna svara mot sitt kulturpolitiska uppdrag: att leverera scenkonst i hela landet. Men turnerandet är kostsamt och resurserna för få, tycker scenkonstaktörerna.
Enligt Myndigheten för kulturanalys behövs mer pengar eller så kan man behöva anpassa mål och uppdrag utifrån aktörernas budget.
Inget alternativ att sänka ambitionerna
– Regeringen har aviserat att vi kommer skjuta till ytterligare fem miljarder till välfärden som ju också kan komma kulturen till del. Men sedan är jag medveten om att trots det och att den förra röd-gröna regeringen gjorde tillskott till den regionala kulturen, är det en fortsatt tuff ekonomisk situation, säger Amanda Lind till Kulturnyheterna.
– Jag tror att det är viktigt att ha fortsatt höga målsättningar om att nå ut med scenkonsten till alla i hela landet, säger hon.
Men varför ska man ha höga mål om man inte kan uppnå dem?
– En del av de här målsättningarna är strävansmål som jag tror vore väldigt olyckligt att tumma på. Igen, höga målsättningar är viktiga för att fortsatt hålla ansträngningarna på hög nivå. Jag tror att det finns en risk om man sänker målen att vi lutar oss tillbaka och nöjer oss med mindre kultur, vilket inte vore bra, säger Amanda Lind.
Lotta Finstorp (M): Öppna upp för privata aktörer
Moderaternas kulturpolitiske talesperson, Lotta Finstorp, menar att det finns en problematik i att målsättningarna inte rimmar med resurserna.
– När mål och resurser inte går i takt blir det på det här sättet. Hela kulturverksamheten i Sverige måste bli mer öppen för andra aktörer som vill bidra med resurser, säger Lotta Finstorp till Kulturnyheterna och fortsätter:
– Det finns väldigt bra exempel från andra länder i Norden där man har modeller som gör att det blir intressant för privata och näringslivet att bidra till kultursektorn. Jag ser att man ska ha kvar målen men att man måste få in pengar från annat håll.