Att man tar Halloween på stort allvar i USA framgår med önskvärd tydlighet om man följer några amerikanska instagramkonton. Redan i slutet september började bilder på originellt utklädda personer dyka upp, människor (eller djur) som utropas till ”vinnare av Halloween” för sina spetsigt samtidskommenterande och/eller roliga maskeraddräkter.
– En trend som vi i Sverige börjar gå mot och som funnits i USA ett tag är att vara aktuell. Att till exempel klä ut sig till Det-clownen, karaktärerna i Handmaid's tale eller Trump. Det känns som att länge har vi bara varit läskiga men nu vill vi också vara aktuella och politiska, säger Sandra Beijer.
Halloween ”enormt” i USA
Hon är författare, har den populära bloggen niotillfem och har dessutom bott i USA, Halloweenfirandets förlovade land.
– I USA är Halloweentrenden enorm och där handlar det väldigt mycket om att vara bäst, det är väldigt tävlingsinriktat. Jag minns när jag bodde i USA så var det nästan mot lagen att ha samma utklädnad fredag och lördag. Man tar det seriöst och det börjar hända i Sverige, att man vill vara mer spektakulär.
Tittar man in i valfri maskeradaffär eller hemsida i Sverige känns den spektakulära och samtidskommenterande maskeraddräkten fortfarande avlägsen. Här är det traditionellt läskigt som gäller: skelett, häxor och den något nyskapande clownen.
Häxan fortfarande på topp
Men även i USA så toppar den i halloweensammanhang traditionella häxan listan över mest köpta dräkten, enligt handelns egna siffror. På andra plats följer dock ”karaktär från Batman” tätt följd av djur, pirat och Marvel-superhjälte.
En annan trend som blivit verkligt populär på senare är att klä ut sina husdjur och då främst hundar. En trend Sandra Beijer uppskattar.
– Så länge man är snäll mot sina djur så tycker jag bara det är kul. Jag älskar till exempel Halloween dog parade i New York och den här hunden som har blivit viral som är utklädd till tvättmopp.
Slut med sexigt
Om vi kommer börja klä ut våra djur i lika stor utsträckning som amerikanerna återstår att se. Klart är att vi blir mer och mer påverkade av det amerikanska sättet att spöka ut sig.
Om det är något fenomen som Sandra Beijer tror vi är klara med är det den sexiga kostymen.
– Det känns som att det varje år kommer upp artiklar där folk häpnar och förfaras över att man kan vara typ en sexig byggjobbare eller en sexig minion. Det är väl någonting som de stora företagen måste tänka på och rätta sig till. Folk är inte intresserade av att vara en sexig byggjobbare helt enkelt. Det är förlegat, säger Sandra Bejier.