För ett år sedan gick en chockvåg genom landets kulturskolor när Skolinspektionen hotade Gislaveds kommun med en halv miljon kronor i vite för att ha låtit elever få instrumentundervisning på skoltid – alltså låtit elever gå ifrån en lektion för att öva med en musiklärare, i snitt 20 minuter per vecka.
Händelsen i Gislaved blev ett avskräckande exempel och för att inte råka ut för samma sak har kulturskolor i hela Sverige sedan dess sett till att lägga undervisningen utanför skoltid.
Det har lett till att elever som bor långt ifrån skolan har tvingats sluta och att besvärliga arbetstider gör att lärare söker sig till andra yrken.
I Gislaved har hittills 59 elever och tre orkestrar fått avstå från verksamheten på grund av schemaändringarna, och samma tendens syns i glesbygdskommuner över hela Sverige.
– Det här blir ju ett problem för barn från glesbygden där det bara går en buss om dagen fram och tillbaka till skolan. Den här effekten har vi sett i hela Norrland, säger Åsa Lundmark, kultursamordnare i Norrbottens län.
Öppet brev
Åsa Lundmark och kulturskoleledare i bland annat Norrbotten, Västerbotten och Västernorrlands län skriver i ett öppet brev till regeringen att de kräver förutsättningar för en levande kulturskola – även i glesbygden.
För som läget ser ut nu är samarbetet mellan skola och kulturskola beroende av att enskilda personer väljer att prioritera verksamheten, visar en ny rapport från Kulturrådet.
– Vi tycker att det ska tas ett nationellt ansvar, säger Åsa Lundmark.
Undertecknarna av det öppna brevet föreslår att regeringen ändrar regleringsbrevet till Skolinspektionen, alternativt genomför en lagändring och för in kulturskolan som ett eget kapitel i skollagen.
Utbildningsministern svarar
Utbildningsminister Anna Ekström svarar i en skriftlig kommentar till Kulturnyheterna:
”Kulturskolan är viktig och därför har regeringen gjort stora satsningar på den. Jag förväntar mig därför att man lokalt ser till att eleverna både kan få den undervisningstid de ska få i varje skolämne och kan delta i kulturskolans aktiviteter, gärna inom ramen för skoldagen eller i nära anslutning till den.”