I DN hyllar bland andra Göran Greider, Agneta Pleijel och Stina Ekblad författaren. I SVT:s sändning tycker Kulturnyheternas kritiker Ulrika Milles att valet är ”väldigt intressant”, och litteraturkritikern Ingrid Elam gillar hennes sätt att ifrågasätta sin uppväxt. Även författaren och krönikören Patrik Lundberg uttrycker sin förtjusning.
– Inget val har gjort mig så glad i hela mitt liv. Akademien väljer en arbetarförfattare som skriver fram arbetare och framför allt arbetarkvinnors liv i norra Europa på ett helt fantastiskt sätt. Annie Ernaux beskriver ju klass och klassresa och den skam man kan känna när man har gjort en klassresa även om man ville därifrån så saknar man det man lämnade. Det är väl mycket av det i mitt författarskap och jag tror inte att jag hade kunnat skriva det jag har skrivit om det inte varit för Annie Ernaux, säger han.
”Offentligheten stormar in i börshuset”
Men för vissa saknar valet av Annie Ernaux en viss spänning.
– Jag tycker det är lite tråkigt när man känner vinden från offentligheten stormar in i börshuset och verkar påverka även Svenska Akademien. Jag tycker det är som roligast när man upptäcker något alldeles nytt och oväntat. Jag vill känna mig lite naken och korkad och tvungen att upptäcka någonting – så gör man inte med Annie Ernaux. Med det sagt tror jag att det är lätt att underskatta hur pass originell Annie Ernaux faktiskt är. Hon är något av en trailblazer för den biografiska dominanten i den moderna litteraturen, säger Victor Malm, kulturchef på Expressen.
”Ett erkännande för feministiska författare”
Sanna Samuelsson, idé- och kritikredaktör på GP Kultur, är precis som Viktor Malm glatt överraskad.
– Jag blev glad men också lite förvånad. Jag hade trott att hon var lite för bred. Jag upplever det som ett erkännande för alla feministiska författare som skriver om våld och abort och sådana ämnen som brukar räknas som kvinnoämnen. Sen kan man säga att det också är ett ganska väntat val med tanke på vår tid och att sådana ämnen är populära att skriva om.