Tyska dagstidningen Der Tagesspiegel skriver att Lars Norén var en av de mest betydelsefulla dramatikerna i Europa och jämför honom med August Strindberg.
Under en intervju kring millennieskiftet berättade Norén för Tagesspiegels Rüdiger Schaper att han inte tyckte om Strindberg, utan kallade honom för ”obehaglig skolläsning”. Norén föredrog Ibsens glasklara dramaturgi framför Strindberg som enligt Norén fick en att störta in i kaos.
Men, skriver Tagesspiegel: Om det var någon samtida dramatiker som förstod sig på att riva upp och mästerligt regissera det vardagliga, sexuella och sociala kaoset, så var det Lars Norén.
”Egen, gåtfull stil”
Katalanska morgontidningen El Periodico kallar Lars Norén för en av de mest välkända samtida dramatikerna i Skandinavien: ”Han var lika känd utomlands som i sitt hemland och hans namn kopplades ofta samman med svenska giganter som August Strindberg och Ingmar Bergman.”
Men enligt El periodico hade han samtidigt en egen, gåtfull stil med mycket svärta: ”Hans verk kretsade oftast runt familjerelationer, fädernas tyranni, barnens uppror, sexuella avvikelser och galenskapen som ständigt hotar”.
Le Figaro, en av de ledande franska morgontidningarna, placerar även de Norén i samma linje som Strindberg och Bergman. Man tar särskilt upp pjäsen Poussière som han skrev och satte upp för den franska nationalteatern Comédie-Française 2018, samt ägnar en inte oansenlig del av nekrologen åt pjäsen 7:3 och den efterföljande skandalen.
”Dramatiskt geni”
Svenskspråkiga finska dagstidningen Österbottens tidning skriver att Lars Norén gjorde ett enormt stort avtryck i Kultur- och Teatersverige.
Skådespelaren Henning Jensen som arbetade tillsammans med Lars Norén år 2008 då Norén regisserade Kan Munks Ordet på Det Kongelige Teater, säger i danska tidningen Politiken att mötet med Norén är det närmaste han kommit ett dramatiskt geni under sin karriär som skådespelare.