Lars von Triers våldsamma seriemördarfilm premiärvisades i Cannes igår. The house that Jack built heter den och huvudrollen som den konstnärliga seriemördaren, som ser varje mord som ett eget konstverk, spelas av Matt Dillon.
I andra roller syns Uma Thurman och brottet-stjärnan Sofie Gråbøl.
Känd för att utmana publiken
Att Lars von Trier inte är främmande för att chocka sin publik med explicita scener är ingen hemlighet för dem som sett hans filmer.
Men denna gång verkar han gått längre. Scenerna när mördaren avrättar barn blev för mycket för stora delar av publiken. Uppemot hundra personer ska ha lämnat visningen, rapporterar bland annat Variety.
Fick även stående ovationer
Men von Trier fick också stående ovationer av publiken i Cannes och på sociala medier går åsikterna isär.
”Jag gick just från Lars von Triers premiärvisning i Cannes, därför att se på när barn skjuts och blir mördade är varken konst eller underhållning”, twittrade Al Jazeeras Charlie Angela efter hon lämnat salongen.
”Jag blir förvånad över att folk lämnar en Lars von Trier-film, som att dom hade förväntat sig någonting annat”, twittrar den kanadensiska skribenten Rachel West.
Omtumlad kritiker
Måndagsskvällens galavisning följdes av en pressvisning nu på morgonen, där Kulturnyheternas kritiker Fredrik Sahlin var på plats.
– Man är lite omtumlad nu, direkt efter visningen. Mycket att smälta om man säger så.
Han berättar att delar av publiken lämnade även pressvisningen.
– Inte en strid ström, det är att ta i, men jag såg ganska många som gick, säger han.
Typisk Von Trier
Han beskriver filmen som typisk von-triersk, och också som en blinkning till att Cannes-festivalen bannlyste honom efter det famösa Hitlerskämtet för sju år sen.
– Det är ju förstås en vidrigt våldsam film om en seriemördare, men mer än en thriller är det en slags föreläsning om konst och kultur och vårt förhållande till den, säger Fredrik Sahlin. Jag tycker den är bra, om än onödigt brutal