Den musikaliska sagan ”La la land” om jazzpianisten Sebastian och skådespelaren Mia har hela 14 Oscars-nomineringar. Den har redan belönats med en hel drös prestigefulla priser som Golden Globe- och Bafta-priser. Men det var inte en enkel resa enligt fotografen Linus Sandgren.
– Det var den knepigaste inspelningen för många. Damien Chazelle, regissören, han är ju en väldigt målmedveten regissör som har en tydlig vision för vad det är som han är ute efter, säger Linus Sandgren.
Sandgren berättar att det ofta var tekniska lösningar som ställde till det i produktionen och att det krävdes ett stort mått av eftertanke i problemlösningen.
– Man lär sig att göra film genom att göra film, men med den här filmen kändes det som att vi fick gå tillbaka och ta bort våra egna förutfattade meningar om hur man ska göra film och tänka om lite grann.
”Involveras emotionellt”
Linus Sandgren har gjort sig ett namn i Hollywood med hyllade filmer som ”American Hustle” (2013) och ”Joy” (2015). Men ”La la land” var något utöver det vanliga.
– La la land var otroligt kul av den anledningen att det var två till avdelningar på filminspelningen som man inte är van vid, som är dans och musik.
Det fanns kompositör på plats som spelade till skådespelarnas sång. Koreografi och dans var också dagliga inslag i produktionen då stora delar av arbetsdagen gick åt till repetitioner. Och där spelade kameran en mycket viktig roll.
– Kameran fick vara en karaktär i filmen och kameran var tänkt att involveras emotionellt med spelet men också musikaliskt i filmen genom att röra sig musikaliskt. Så det var ju en speciell upplevelse.
– I en vanlig film hade det inte riktigt fungerat att röra sig på det sättet. Ändra ljuset som vi gör i vissa scener det är kanske svårt att göra i ett vanligt socialrealistiskt drama.
Mycket gjordes i liveinspelat och i långa tagningar.
– Vad gäller de här långa tagningarna så hände det också ihop med de gamla traditionerna i Hollywoodmusikaler att göra det i långa tagningar så att man känner att det som händer är autentiskt , att man verkligen är där.
Film – ett lagarbete
Nu väntar Oscarsgalan men trots att han är nominerad i kategorin Bästa foto vill han trycka på att film är ett lagarbete.
– Jag tycker att det är otroligt roligt för projektet som börjar som ett väldigt omöjligt projekt med en ung kille som är regissör och som drömmer om att få göra den här filmen. Och genom att han gör ”Whiplash” får han folk att tro på honom, säger Linus Sandgren.
– Jag tror att vi ska vara väldigt glada att till och med producenterna och studion också hade ett sådant mod.
Oscar-nominerade filmer i kategorin Bästa foto
- La la land
- Arrival
- Lion
- Moonlight
- Silence