Konstnärsduon Bigert & Bergström har engagerat sig för klimatet i decennier och är just nu aktuella på en konstfestival i Orlångens naturreservat i Stockholm. Där finns alltifrån dans och installationskonst till konstvandringar i skogen med åsnor.
– Åsnorna är en viktig del av konsten, säger en av projektledarna Mathieu Vrijman.
– På nåt sätt så smyger det sig alltid in en absurd komik i våra verk... Det är undergång, men man måste ändå ha något lustfyllt och kunna skratta, säger konstnären Mats Bigert.
Festivalen är ett samarbete mellan konstkollektivet Kultivator, Cullbergbaletten och Institutet för framtidsstudier. Titeln Explorations of now ger ett hum om vad festivalen handlar om: nuet, framtiden, klimatet.
Bigert & Bergströms del är en slags mobil skulptur som man kan klättra och hänga i, nästan som en gunga där vikten består av en koldioxidmolekyl.
”All konst kan bli pekpinnemässig”
Konstnärerna har följt sommarens diskussion om ”klimatkonst” – ett ord de ifrågasätter eftersom ordet i sig får konsten att framstå som endimensionell. För dem handlar konstens kvalitet inte om vilket ämne som är i fokus, utan om tillvägagångssätt och utförande.
– All slags konst kan ju bli pekpinnemässig eller dogmatisk, säger Lars Bergström.
För Bigert & Bergström är det därför viktigt att låta sitt skapande drivas av lust och nyfikenhet.
– Man måste ha en lust för att kunna göra de här sakerna, vi har alltid haft ett nära förhållande med vetenskap och blivit inspirerade av det vi läser, säger Lars Bergström.
– Ett problem med klimatfrågor är att det finns ett överflöd av information och där kan vi som konstnärer gestalta komplexa förhållanden på andra mer poetiska sätt, säger Mats Bigert.