Det var under måndagen som influencern och Mello-deltagaren Vlad Reiser postade ett inlägg på sitt Instagramkonto, där han marknadsförde en låneförmedling till sina 258 000 följare, något som Mediepodden var först med att rapportera.
”Hej vänner, det har varit mycket prata om pengar på senaste. Men vart lånar du bäst?”, skrev Reiser bland annat, och uppmanade sina följare att använda sig av en känd låneförmedling. Men enligt SVT:s reglelverk får Melodifestivalens artister inte göra reklamsamarbeten samtidigt som de medverkar i SVT:s största nöjesprogram, och tilltaget väckte snabbt kritik.
Melodifestivalens projektledare Anette Helenius säger till Mediepodden att reklamen ”inte är okej”, och att de kommer överväga åtgärder om reklamen inte tas bort.
Kort efter Mediepoddens publicering har inlägget raderats, och Kulturnyheterna söker nu Helenius för en kommentar om vad som inträffat.
Reklamsamarbeten återkommande fråga
Diskussionen om reklam och pr-samarbeten har varit återkommande i årets upplaga av Melodifestivalen. Tidigare har SVT bland annat fått kritik för att rockgruppen Pagan Fury medverkar i år, trots att bandet är skapat för att marknadsföra datorspelet Crusader Kings.
Även Melodifestivalens egna sponsorsamarbete med ett känt nätcasino har väckt debatt, och ledde till att SVT i veckan bröt framtida samarbeten med spelbolag, med start 2020.
– Eftersom spelannonseringen i samhället kraftigt ökat i omfattning och SVT på flera evenemang har många barn i publiken inskärper vi nu vikten av restriktivitet, kommenterade SVT:s vd Hanna Stjärna beslutet då.
Kulturnyheterna söker Vlad Reiser och Melodifestivalen för en kommentar.