Anette Helenius är projektledare för Melodifestivalen och menar att Pagan Furys medverkan i programmet inte strider mot några av de regler som gäller för de medverkande artisterna.
Hon skriver till Kulturnyheterna att profiler och artister idag ofta har kommersiella samarbeten, men att de under tiden som de medverkar i SVT:s produktioner inte får associera sig med varken kommersiella produkter eller tjänster.
Pagan Fury beskriver däremot sig själva som det ”officiella rockbandet” för Crusader kings 2, och har på sitt twitterkonto skrivit att de har som ambition att representera Crusader kings i Eurovision song contest.
- Det är en olycklig tweet som postats och som vi direkt påtalade till Paradox att de inte kan eller får göra. Pagan Fury kan inte använda sin medverkan i Melodifestivalen i samband med kommersiella produkter, skriver Anette Helenius.
”Inte något problem”
Pagan Fury har heller inte givit ut musik innan de påbörjade sitt samarbete med Paradox, bandets scenkläder ska också vara inspirerade av spelet och det är spelutvecklarna själva som ger ut bandets musik. Musik som också förekommer i expansionen av spelet, som släpptes i november 2018.
Anette Helenius menar dock att bandets reklamsamarbete med spelbolaget inte kommer att vara några problem.
- Pagan Fury kommer att kunna ge ut musik så länge det inte kopplas ihop med deras medverkan i Melodifestivalen. Det är inte konstigare än att en artist släpper låtar via sitt skivbolag innan sin medverkan, skriver Anette Helenius.
– Bandet är inte karaktärer eller profiler i spelet. Det är ungefär som att en artist skulle skrivit filmmusik till en tv-serie eller långfilm, fortsätter hon.
På vilket sätt skiljer det här sig från när exempelvis Måns Zelmerlöw gjorde ett samarbete med företaget Tre i samband med Melodifestivalen, ett samarbete som stoppades?
- Jag kan inte relatera till det i detalj eftersom det var något som skedde före min tid. Men eftersom Måns var programledare så är det strängare restriktioner som gäller än för en artist.