Imorgon, torsdag samlas världsledare till ett digitalt toppmöte om klimatet. Samtidigt som land efter land presenterar nya mål för att sänka utsläppen, har företag och kulturaktörer förnyat sina klimatmål. Bland annat nöjesjätten Netflix.
– Netflix som företag har satt väldigt ambitiösa hållbarhetsmål och satt upp ett hållbarhetsråd, som ska ge råd guidning och övervakning för ledningen. Jag har blivit invald i det övergripande internationella hållbarhetsrådet, säger Johan Rockström, professor i miljövetenskap vid Stockholms universitet och chef för Potsdam Institute for Climate Impact Research (PIK), ett centrum för klimat- och hållbarhetsforskning.
Klimatneutrala till slutet av nästa år
Målsättningen att bli klimatneutrala redan vid slutet av nästa år, kommer att kräva ansträngningar. Förra året släppte Netflix ut cirka 1 miljon ton koldioxid, enligt bolagets egna uppgifter. All vägtrafik i Sverige släpper ut ungefär 15 miljoner ton koldioxid, ett vanligt år. Dessutom har Netflix inte räknat in all den strömförsörjning som krävs för att världen, ska kunna fortsätta titta på nästa avsnitt av sina favoritserier.
Finns det en risk att du blir en del av Netflix PR-kampanj i ett försök att marknadsföra sig som mer miljömedvetna?
– Risken finns alltid. Det kommer vara ett stort ansvar för mig och hållbarhetsrådet att verkligen vara en externt granskande part och att vara en part som upprätthåller vår integritet, säger Johan Rockström.
”Alla aktörer som producerar film kan bli bättre”
Förutom själva klimatavtrycket spelar Netflix också en roll, som distributör av natur och klimatintryck. Filmer och serier om klimat och miljö verkar locka publik. 100 miljoner hushåll, har sett påkostade David Attenborough -serien Our planet, sen den släpptes 2019.
– Jag tycker att Netflix och alla aktörer som producerar film kan bli bättre och framförallt ta steget från naturfilm som grund och filmatisera mer av fronten inom forskningen och var finns lösningarna? Men tittar man på Netflix resa är min uppfattning att man tar stora steg framåt, säger Johan Rockström.