Charli XCX

Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
I klippet: Hör Alice Aveshagen om varför Brat inte rimmar med ett H&M-samarbete. Foto: Henrik Norrsell/SVT/AP

Modeskribenten: ”Brat-sommaren ersätts av sellout-höst”

Uppdaterad
Publicerad

Under tisdagen gick Londons modevecka i mål. Storsnackis blev artisten Charli XCX:s event tillsammans med märket H&M. Ett samarbete som enligt Alice Aveshagen, modeskribent på SvD, skaver.

– Att H&M gör det här är en ”no brainer” – det är klart att de vill rida på bratsommaren. Men jag blev lite besviken, säger hon.

Den omtalade ”Bratsommaren” är över. Det slog artisten Charli XCX själv fast på X när september gjorde entré.

Strax efter det släppte klädföretaget H&M sin nya kampanj, där en av frontpersonerna är Charli XCX. Något av en skräll, det menar Alice Aveshagen, modeskribent i en text i SvD.

Fashion Week 2024

– Det är ingenting jag tror att de Charli XCX har hämtat inspiration från står bakom, säger hon till Kulturnyheterna.

Alice Aveshagen beskriver H&M som fast fashion, något hon själv menar bygger på exploatering och stulen design. På den kritiken svarar Louise Ödeen, presskontakt på H&M, så här:

”Var och en har rätt till sina personliga åsikter och kring det kan vi inte kommentera. Vi är själva väldigt stolta över höstens kollektion, kampanjen och de samarbeten vi gör.”

I klippet: Hör Alice Aveshagen om varför Brat inte rimmar med ett H&M-samarbete.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Fashion Week 2024

Mer i ämnet