”Motståndaren” blir Sveriges bidrag till Oscarskategorin bästa internationella film.
Filmen handlar om Iman, en iransk proffsbrottare (Payman Maadi) som flyr till Sverige tillsammans med sin familj och hamnar på ett asylboende i Norrbotten.
Med ”Motståndaren” hämtade regissören Milad Alami inspiration av egna erfarenheter från sin uppväxt på flyktingboenden.
Alami är född 1982 i Iran och flyttade till Sverige 1986. Han är utbildad vid Danmarks nationella filmskola och bor i Malmö.
Milad Alami långfilmsdebuterade med filmen ”Charmören” 2017 som premiärvisades på filmfestivalen i San Sebastian och fick flera priser.
I slutet av 2023 har hans tv-serie ”Bullshit” premiär.
Så fungerar Oscarsprocessen
Förra året skickade 92 länder in godkända bidrag till Oscarsjuryn. Den 21 december presenterar juryn den ”korta listan” med 15 bidrag som går vidare. Den 23 januari väljs de fem slutgiltiga nominerade.
Förra årets bidrag ”Boy from heaven” tog sig till korta listan, men blev inte nominerad. Senast ett svenskt bidrag blev nominerat i kategorin bästa internationella film var 2017 med Ruben Östlunds ”The Square”. Senast Sverige vann kategorin var 1983 med Ingmar Bergmans ”Fanny och Alexander”.
Under galan 2023 var Ruben Östlunds ”Triangle of sadness” nominerad i tre kategorier, men inte bästa internationella film.
Se intervjun med Milad Alami i klippet.
Andra länders urval (engelska titlar)
Spanien: Society of The snow (J.A. Bayona)
Italien: Io Capitano (Matteo Garrone)
Slovakien: Photophobia (Ivan Ostrochovský, Pavol Pekarčík)
Iran: The night guardian (Reza Mirkarimi)
Nepal: Halkara (Bikram Sapkota)
Luxemburg: The Last Ashes (Loïc Tanson)
Egypten: Voy ! Voy ! Voy ! (Omar Hilal)
Brasilien: Picture of ghosts (Kleber Mendonça Filho)
Bolivia: The visitor (Martin Boulocq)
Kanada: Rojek (Zaynê Akyol)
Chile: The Settlers (Felipe Gálvez)
Colombia: A male (Fabián Hernández)
Peru: The erection of Toribio Bardelli (Adrián Saba)
Uruguay: Family album (Guillermo Rocamora)
Bhutan: The monk And The Gun (Pawo Choyning Dorji)
Indonesien: Autobiography (Makbul Mubarak)
Japan: Perfect days (Wim Wenders)
Kirgizistan: This is what I remember (Aktan Arym Kubat)
Sydkorea: Concrete utopia (Tae-hwa Eom)
Taiwan: Marry my dead body (Cheng Wei-hao)
Tadzjikistan: Melody (Behrouz Sebt Rasoul)
Armenien: Amerikatsi (Michael A. Goorjian)
Belgien: Omen (Baloji)
Bosnien-Hercegovina: Excursion (Una Gunjak)
Bulgarien: Blaga’s lessons (Stephan Komandarev)
Kroatien: Traces (Dubravka Turic)
Tjeckien: Brothers (Tomas Masin)
Estland: Smoke sauna sisterhood (Anna Hints)
Finland: Fallen leaves (Aki Kaurismäki)
Tyskland: The Teachers’ Lounge (lker Çatak)
Grekland: Behind the haystacks (Asimina Proedrou)
Ungern: Four souls of coyote (Áron Gauder)
Island: Godland (Hlynur Palmason)
Lettland: My freedom (Ilze Kunga-Melgaile)
Litauen: Slow (Marija Kavtaradze)
Montenegro: Sirin (Senad Šahmanović)
Nederländerna: Sweet dreams (Ena Sendijarević)
Portugal: Bad living (João Canijo)
Rumänien: Do not expect too much from the end of the world (Radu Jude)
Slovenien: Riders (Dominik Mencej)
Schweiz: Thunder (Carmen Jaquier)
Ukraina: 20 days In Mariupol (Mstyslav Chernov)
Irak: Hanging gardens (Ahmed Yassin Al Daradji)
Israel: Seven blessings (Ayelet Menahemi)
Marocko: The mother of all lies (Asmae El Moudir)
Turkiet: About dry grasses (Nuri Bilge Ceylan)
Tunisien: Four daughters (Kaouther Ben Hania)
Jemen: The burdened (Amr Gamal)
Australien: Shayda (Noora Niasari)