Highway, som uppfördes 1989 av crewet Still Heavens Only Force, täcktes under tisdagen till hälften med blå färg. Och det var efter att boende i området reagerat på händelsen som övermålningen stoppades, som enligt Medborgarkontoret i Rågsved ska ha skett av misstag av centrumägaren.
Tobias Barenthin Lindblad, som är författare till ett flertal böcker om graffiti samt föreläsare om gatukonst, beskriver händelsen som anmärkningsvärd och väldigt tråkig.
– Så vitt jag vet har Stadsmuseet varit i kontakt med fastighetsägaren för ett antal år sedan och informerat om att de tycker det här är viktigt och bör bevaras på något sätt. Så inte minst därför är det väldigt tråkigt naturligtvis, säger han.
”Det är extremt ovanligt”
Att den här sortens graffitiverk från slutet av 1980-talet finns kvar är väldigt ovanligt, poängterar Tobias Barenthin Lindblad. Inte minst ur ett Stockholmsperspektiv med tanke på den omdiskuterade nolltolerans mot graffiti som fanns i staden under åren 1995 till 2011.
– Det är extremt ovanligt och särskilt i Stockholm där staden under sent 1990 och 2000-tal satsade mycket pengar på att kontrollera den fysiska utemiljön, säger Tobias Barenthin Lindblad, och fortsätter:
– På allmänplats i hela Sverige finns det kanske två dussin av den här typen av målningar kvar från 80-talet, så de är väldigt, väldigt få. Även på europeisk nivå är så gamla offentliga graffitimålningar ytterst ovanliga.
Borde signalera starkare
För att på sikt framöver skydda den här sortens verk menar Tobias Barenthin Lindblad att Riksantikvarieämbetet, som ansvarar för kulturarv och kulturmiljöer, starkare borde signalera att den här typen av samtidskultur är viktig att bevara. Det på samma sätt som äldre konst skyddas.
– Jag är ganska säker på att om de skulle renovera ett hus idag och knacka fram en väggmålning av Sergel, Zorn eller Carl Larsson eller någon annan omhuldad konstnär så skulle det inte vara snack om att den skulle skyddas, säger han.
Efter det som nu har hänt: Hur har Highway förändrats?
– Det är sorglustigt att det nu är blåmålat till hälften och avslutat mitt i handlingen. Det är ju någonstans en bild över Stockholms kulturpolitik och mot bakgrund av den politik som förts i Stockholm är det ett misstag som är väldigt lätt att göra.
– Det blir därför en fantastisk symbol om den får vara kvar som den är nu, som någon slags avsaknad av tänk i de här frågorna.
SVT Nyheter Stockholm söker centrumägaren för en kommentar.