I söndags, dagen efter Super Bowl-framträdandet, sålde ”Pokerface”-sångerskan 150 000 digitala album och låtar, en sensationell ökning från själva showdagen, då Lady Gaga sålde 15 000 exemplar, rapporterar ABC.
Detta trots att lördagens Gaga-försäljning var den största under hela februari – sannolikt på grund av hennes hitkavalkad på bästa sändningstid på kvällen.
Det spektakulära halvtids-showen innehöll – förutom fyrverkerier, explosioner och en flygande Gaga – flera av stjärnans största hits, så som ”Pokerface”, ”Million reasons”, ”Born this way” och ”Just dance”.
Välregisserat pr-utspel
Efter Beyoncés politiska utspel under förra årets Super Bowl – med referenser till både Svarta Pantrarna och Malcolm X – förväntade sig många någon form av ställningstagande från Lady Gaga i ett politiskt spänt USA. Men politiken uteblev helt och hållet från årets halvtidsshow, som istället fokuserade på fartfylld underhållning och amerikansk patriotism.
Ett beslut som ser ut att ha lönat sig ekonomiskt om man tittar på efterspelet: Där Beyoncé hamnade i blåsväder med bland annat den amerikanska polisen, som både protesterade och hotade med bojkott efter hennes show, rusar Lady Gagas skivförsäljning i taket.
Att Lady Gaga insåg genomslagskraften i USA:s största tv-event råder det heller ingen tvivel om: Direkt efter att Super Bowls avslutats presenterade stjärnan sin första världsturné på tre år.